Studiebidrag - Extra tillägg

05 jan 2010
Hej!
På er sida om riksintag, står att man kan få 3 bidrag när man studerar på en riksintags gymnasieskola.
Vi har bara blivit informerade om inackorderingstillägg.
Vad är det för extra tillägg ni menar?

Hur söker man det?

Vänlig hälsning,
Helene

05 jan 2010
Hej Helene, Jo, är du under 20 år och studerar gymnasiet är du berättigad till att få studiehjälp. Studiehjälpen består av tre olika typer av bidrag: - studiebidrag - extra tillägg - inackorderingstillägg Studiebidraget behöver du inte ansöka om, förutsatt att du ska studera i Sverige. CSN kommer att skicka ett beslut om studiebidrag till dig (om du är myndig) eller dina föräldrar inför varje nytt läsår. Extra tillägg och inackorderingstillägg måste du däremot ansöka om hos CSN. Du kan få dessa tillägg endast i vissa fall, till exempel när du ska läsa en fristående skola eller en riksinternatskola i Sverige, på annan ort än din hemort. Extra tillägg kan du söka om du behöver mer pengar än studiebidraget. CSN kontrollerar hur mycket pengar dina föräldrar har och bestämmer sedan om du kan få extra tillägg. CSN räknar ut hur mycket dina föräldrar tjänar innan de betalar in skatt. Har de pengar på banken eller aktier räknas de också in. Du kan få extra tillägg om du är under 16 år. Men du måste studera på en gymnasieutbildning. Lycka till!