Behörighet till läkarstudier

09 nov 2009
Hej!
En en 15 år gamal tjej boende i sthlm som ska välja gymnasium snart. Min framtidsdröm är att utbilda mig till läkare så jag vet att man måste gå NV. men nu har jag hittat ett gymnasium som verkar sjukt roligt, marina läroverket i danderyd, men de har ingen NV-inriktning. Däremot så har de Naturbruks med naturvetenskapliga möjligheter. Man läser Kemi, biologi och kemi A och sen så kan man välja (inviduellt val) B kurserna. men man har tydligen bara 150 p där och fysik B tar upp alla de poängen medans biologi tar 100 och kemi 50. Så skulle jag, om jag kommer in där välja att bara läsa kemi och biologi B och ändå kunna söka in till läkarutbildningen sen?

Hoppas ni fattar vad jag menar!

Mvh.
Clara

Hej Clara, När det kommer till gymnasieprogrammen har man ofta möjligheten att anpassa utbildningen, så länge det fungerar praktiskt sätt (med schemaläggning och kurserna). Du bör kontakta Marina Läroverket för att höra med dem om det är möjligt för dig att läsa 150 poäng utöver de ämnen som ingår i Naturbruksprogrammet så att du kan läsa samtliga ämnen i gymnaiet. Ring skolan på 08-85 32 00. Om du inte kan läsa de naturvetenskapliga ämnena (A+B-kurserna) i gymnasiet så måste du läsa till dem på komvux/vuxengymnasium och kommer därmed att hamna i en annan urvalsgrupp när det kommer till att söka till läkarprogrammet. Lycka till med dina studier!