Fotbollsgymnasium, NIU och inackorderingsbidrag

26 maj 2013
Hej, jag undrar om man kan få inackorderingstillägg ifall jag studerar i en annan kommun. Jag hade tänk att gå niu i växjö, men niu finns redan i min hemstad (jönköping). Däremot väljer jag växjö för att det finns en bättre fotbollsklubb som spelar i en högre division. Den närmsta fotbollsklubben som spelar i elitettan är just Östers IF. I jönköping finns det klubbar som husqvarna ff och mariebo ik, men som bara spelar i division 1. Finns det andra bidrag man skulle kunna få/söka utöver inackorderingstillägg?

27 maj 2013

Hej Alexandra!

Det brukar vara så som du säger att om utbildningen man vill gå redan finns på stället man bor på så får man inte inackorderingsbidrag, det kan vara annorlunda när det gäller idrott. Jag skulle råda dig att prata med skolan du vill gå och en studie- och yrkesvägledare.

Här kan du läsa om inackorderingsbidrag.

Lycka till!

Hälsningar Gymnasium.se