Så blir du vårdbiträde

Vårdbiträde – hitta en utbildning på: Vård och omsorgsprogrammet Om du vill utbilda dig till vårdbiträde så bör du plugga Vård- och omsorgsprogrammet på gymnasiet. Det krävs inte en specifik legitimation för att arbeta som vårdbiträde, däremot är betydligt svårare att få anställning utan rätt kompetens och utbildning. Vård- och omsorgsprogrammet är ett yrkesprogram där du kommer få lära dig de kun ...

Vårdbiträde – hitta en utbildning på:

Vård och omsorgsprogrammet

Så blir du vårdbiträde på gymnasiet

Om du vill utbilda dig till vårdbiträde så bör du plugga Vård- och omsorgsprogrammet på gymnasiet. Det krävs inte en specifik legitimation för att arbeta som vårdbiträde, däremot är betydligt svårare att få anställning utan rätt kompetens och utbildning. Vård- och omsorgsprogrammet är ett yrkesprogram där du kommer få lära dig de kunskaper som behövs för att arbeta inom hälsovård, sjukvård och socialtjänst. Under utbildningen får du både teoretisk och praktisk utbildning med ämnen som bland annat ger dig kunskap om hälsa, ohälsa och funktionsnedsättningar. Som elev ska du också ges möjligheter att läsa kurser som förbereder dig för högskolestudier.

Vad gör ett vårdbiträde?

Som vårdbiträde tar du hand om äldre som är behov av hjälp och assistans. Du hjälper dina så kallade brukare med olika sysslor, exempel på dem är att gå med brukaren på promenad, hjälpa hen att klä på sig eller att se till att brukaren tar sina mediciner. Eftersom du arbetar med vård och omsorg kommer du att få ett socialt arbete och det är viktigt att känna sig bekväm att hjälpa och ta hand om andra människor. Du som trivs med det kommer att få ett roligt och givande arbetsliv.

Framtidsutsikter för ett vårdbiträde

Just nu är inte behovet så stort av fler vårdbiträden men enligt Arbetsförmedlingen ser framtiden ljus ut och 2026 anses behovet av vårdbiträden vara stort igen.

Källa: Källa: AllaStudier.se, Statistiska centralbyrån, Arbetsförmedlingen

Lönestatistik för vårdbiträden

25 700 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2020