Utbildning på Tennisgymnasium

Tennisgymnasium - träna och spela på gymnasiet! Om du vill ha en framtida karriär inom tennis är det viktigt att få så mycket tid som möjligt att träna, även under din gymnasietid. Därför kan en NIU- eller RIG-utbildning passa dig, då har du möjlighet att utvecklas inom sporten samtidigt som du studerar!
Filtrera efter
Inriktning
Visa alla filter
Läs hur vi sorterar resultat
Vill du vet mer om hur vi sorterar resultat? Läs mer om hur vi rankar program i sökresultatet.
Visar 1-1 av 1 träffar
Annonser

Reportage inom

Tennis på gymnasiet

För att bli så bra som möjligt inom tennis är det viktigt att få tid till att öva och utvecklas som tennisspelare, vilket du kan göra parallellt med din gymnasieutbildning. På flera ställen i landet erbjuds tennisgymnasium där du kan satsa mot en elitkarriär eller seniorspelare samtidigt som du läser på gymnasiet.

RIU- och NIU inom tennis

Det finns två olika idrottsutbildningstyper du kan välja mellan med inriktning tennis på gymnasiet, RIG och NIU. Det finns två tennisgymnasium med RIG-verksamheter i landet, Båstad och Linköping och dessa kan du söka till var i landet du än bor. Du som söker till RIG bör ha siktet inställt på att spela tennis internationellt och satsa mot att nå världselit. På Riksidrottsgymnasier har du möjlighet att läsa upp till 700 poäng inom ämnet specialidrott.

Nationellt godkända idrottsutbildningar (NIU) erbjuder ett bra upplägg mellan tennisen och studier närmare din hemkommun. Utbildningen tar främst in potentiella elever som bor i samma kommun som NIU-skolan. Om du inte bor i samma kommun har du fortfarande möjlighet att söka, dock blir du då oftast antagen som andrahandssökande. På NIU kan du läsa 400 poäng i ämnet specialidrott. Precis som RIG-verksamheten vänder sig NIU till dig som vill elitsatsa på antingen nationell eller internationell nivå.

Nationellt godkända utbildningar finns i:

Malmö, Helsingborg, Karlskrona, Växjö, Göteborg, Stockholm, Täby, Uppsala och Umeå.

Ansökan och antagning

För ansökan till riksrekryterande tennisgymnasium (RIG) är sista ansökningsdagen 15 oktober och för NIU är det den 1 december. Parallellt ansöker du även till vilket gymnasieprogram du vill läsa, utöver inriktning Tennis. För den ansökningen är slutdatum ofta i februari månad. Dock varierar det från kommun till kommun när sista ansökningsdatumet är, så fråga studie- och yrkesvägledaren på din skola vad som gäller. För att få en bra bild av verksamheten vid de olika gymnasieskolorna är det även bra att ta kontakt, och allra helst göra ett besök, på de skolorna du i första hand är intresserad av.

Svenska Tennisförbundet har tillsammans med Riksidrottsförbundet (RF) sammanställt vilka kriterier som finns för antagningen, vilket består av:

• Idrottsspecifika kunskaper och färdigheter
  • Idrottspsykologiska kunskaper och färdigheter