Gymnasieutbildning på ett orienteringsgymnasium

Orienteringsgymnasium - för dig som inte vill springa vilse! Om du vill kombinera dina gymnasiestudier med en elitsatsning på orientering är ett orienteringsgymnasium ett bra alternativ. Målet är att du ska kunna satsa seriöst på både skola och elitidrott!
Filtrera efter
Inriktning
Visa alla filter
Läs hur vi sorterar resultat
Vill du vet mer om hur vi sorterar resultat? Läs mer om hur vi rankar program i sökresultatet.
Visar 1-2 av 2 träffar
Annonser

Reportage inom

Orientering på gymnasiet

Om du vill kombinera dina gymnasiestudier med en fortsatt elitsatsning på orientering är ett orienteringsgymnasium ett bra alternativ. Målet är att du ska kunna satsa seriöst på både skola och elitidrott och samtidigt förbereda dig väl inför en framtida karriär inom världseliten. Om du verkligen brinner för orientering, är målmedveten och engagerad passar ett orienteringsgymnasium dig!

RIG och NIU-program inom orientering

Riksidrottsgymnasier (RIG) gör det möjligt för dig att söka en utbildning oavsett var i landet du bor. Skolorna har ofta möjlighet att hjälpa elever med kontaktpersoner för boende och du kan även söka inackorderings- och/eller resebidrag. Riksidrottsgymnasier för orientering finns i Sandviken, Hallsberg och Eksjö.

Det finns även möjlighet att gå på ett NIU-certifierade orienteringsgymnasium som kan finnas närmare din hemort, om du inte bor i den kommun som skolan ligger garanteras du dock inte en förstahands-mottagning, utan blir oftast mottagen i andra hand. Kontakta din hemkommun för att se vilka bidrag, ekonomiskt stöd och möjlighet till förstahands-mottagning du har till både RIG- och NIU-skolor.

Ansökan och antagning

Om du är intresserad av att gå på ett orienteringsgymnasium är sista ansökningsdagen till RIG 15/10 och till NIU 1/12. Riksidrottsförbundet har definierat vilka bedömningsområden som de studerar vid antagningen till både RIG och NIU. Dessa områden bedöms genom tester, observationer, intervjuer och en analys av elevens framtida utvecklingspotential.

Bedömningsområdena är:

• Idrottsspecifika kunskaper och färdigheter
  • Idrottspsykologiska färdigheter och förutsättningar
  • Sociala färdigheter och förutsättningar
  • Organisatoriska färdigheter och förutsättningar
  • Studieambition

Specialidrott

Du läser ämnet specialidrott orientering som handlar om att öka och fördjupa kunskaper om människan i fysisk aktivitet med fokus på orientering. Ämnet ska även göra dig medveten på varför övning, träning och mental fokus är en förutsättning när man utövar idrott på elitnivå.

Delämnen i specialidrott orientering är:

•  Orienteringsträning och dess tillämpning
  •  Orienteringens teori, teknik och strategi
  •  Uppföljning och analys av träning och tävling
  •  Personlig utveckling
  •  Idrotts- och prestationspsykologi