Dennis har aldrig sagt nej till att anställa en intresserad APL-elev

Ystad Gymnasium

Ystad gymnasium - Dennis

APL är en enda stor möjlighet – för både eleven och arbetsgivaren. Det säger Dennis Christersson som själv gick det som då hette Handelsprogrammet på Ystads Gymnasium. Idag arbetar han som butikschef på Rusta i Ystad. Han ingår också i programrådet för Försäljning- och serviceprogrammet där han får vara med och diskutera just APL-perioderna.

Först i kö till att få jobb

Varje år får Dennis in runt 200 ansökningar om sommarjobb. Det är ett stort och viktigt arbete att gå igenom ansökningarna.

- När du har gjort APL i runt 6 veckor har du en enorm fördel jämfört med sökande som inte har någon butikserfarenhet. APL är en jättemöjlighet för den som vill ha jobb efter gymnasiet. Jag tar ofta emot APL-elever och behöver anställa då och då. Jag har aldrig behövt säga nej till att anställa en APL-elev som varit duktig och intresserad, säger han.

Verklighet på oblodigt allvar

Under APL i butik får du lära dig att bli säljare. Du får träffa kunder, packa upp och exponera varor, lära dig affärssystem och mer.

- Se det som att du får lära dig vad arbetslivet förväntar sig av dig innan det är helt på allvar. Här har du chans att göra missar men också ta vara på tiden och ge dig själv ett försprång, förklarar Dennis.

Levande exempel

Dennis var själv ganska säker på sitt gymnasieval. För honom lockade det varierande, sociala butiksarbetet men också anställningsbarheten.

- Andra året på gymnasiet hade jag praktik här och blev erbjuden jobb efteråt. Jag gillade arbetet och kunde jag jobba mig framåt till butikschef. Det roligaste är faktiskt fortfarande variationen, mitt jobb blir aldrig tråkigt!

Dennis tips till dig som ska söka

”Följ ditt hjärta och intresse. Gillar du praktiskt och socialt arbete? Då kanske du ska kika på Försäljning och service!”

Dennis Christersson

Program: Handel och administration, nuvarande Försäljning och service

Ålder: 32 år

Bor: Ystad

Läs mer om Försäljnings- och serviceprogrammet

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Ystad Gymnasium.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.