"Att välja gymnasium var ganska självklart"

Dea Lundström är 19 år och går tredje året på S:t Botvids Gymnasium, där hon läser nycirkuslinjen.

Foto: Einar Kling-Odencrants. Bild nr 1 är tagen för Cirkus Cirkörs räkning.

S:t Botvids Gymnasium

S:t Botvids gymnasium - NycirkusutbildningVarför valde du att läsa nycirkuslinjen på S:t Botvids Gymnasium?

Jag har alltid älskat att röra på mig, att göra fysiska övningar, jag har alltid älskat en utmaning. När det kom till att välja gymnasium var valet ganska självklart, cirkus är en av få hobbies som följt med mig genom livet och passat mig på så många olika nivåer, och att få chansen att blanda detta med skolan var perfekt.

Berätta lite kort om din utbildning.

Under en skolvecka är ungefär två av dessa dagar endast cirkuslektioner där vi får röra på oss, utspritt i olika lektioner under veckans gång. I skolan läser vi de vanligaste ämnena för att få högskolebehörighet, och vi kan även välja att lägga till extra lektioner om det är något ämne som t.ex psykologi eller en högre nivå på matte som man vill läsa. Första året på cirkusen går man igenom alla olika discipliner (dvs alla olika ”grenar” inom cirkus), för att alla, även de som aldrig hållit på med cirkus tidigare, ska få en uppfattning om vad man kan, och vad man vill göra. Andra och tredje året får man välja en inriktning som man sedan får lektioner i tillsammans med en personlig tränare. Lektioner som akrobatik, styrka och stretch är obligatoriska alla åren. Vissa höjdpunkter såsom projektarbeten där man bygger egna nummer, gruppnummer, en längre föreställning tillsammans med en regissör och en klassresa till Paris ligger utspritt över de tre åren.

Hur är lärarna och lokalerna?

På Cirkus Cirkör är vi extremt bortskämda, vi tränar sida vid sida med proffs varje dag i Europas modernaste cirkushall, med handplockade lärare som allihop har eller har haft, en professionell karriär inom cirkus. På S:t Botvids har jag endast fått professionellt bemötande ifrån samtliga lärare. Jag upplever att alla bryr sig om mig som individ och mitt eget bästa, något jag inte alls känt många andra gånger i olika skolor. Jag kommer sakna dem allihop!

Har du flyttat till en ny stad? Hur var det?

Jag har flyttat in i en av skolans lägenheter, då mina föräldrar bor för långt borta för att jag ska kunna gå utbildningen. Det var en ganska speciell process att flytta hemifrån, att söka stipendier, osv. Det var en del ansvar man bara fick lära sig att ta, som ibland har verkat jobbiga i stunden, men som jag kommer ha enorm nytta av i framtiden. Det är en stor frihetskänsla.

S:t Botvids Gymnasium Nycirkusutbildning (Foto: Einar Kling-Odencrants)Vilket är ditt drömjobb?

Mitt drömjobb är att jobba med cirkus som professionell artist, att få resa, att stå på scen och uppträda. Efter studenten kommer jag och många av mina klasskamrater att söka in till olika cirkushögskolor runt om i världen för att fortsätta vår utbildning på en mer artistisk nivå. Förhoppningsvis kommer jag in på DOCH (Dans Och Cirkushögskolan) för att komma ett steg närmare livet som artist. Några av oss kommer även att söka till vanliga högskolor, vilket också är en möjlighet eftersom Estetiska programmet är högskoleförberedande.

Vad är det roligaste du har gjort under utbildningen? Vilket är ditt bästa minne från tiden på gymnasiet?

De bästa minnena jag har från min tid på gymnasiet är definitivt från några av de olika projekten vi har gjort tillsammans med klassen. Både resan till Paris, där vi hälsade på en massa cirkushögskolor och såg Cirque de Demain, en av världens största cirkusfestivaler/tävling, och även föreställningen vi byggde under vårt andra år. Vi jobbade tillsammans med en regissör på riksteatern i Hallunda i två veckor, vi bestämde vårt eget schema, jobbade kreativt och fick lära oss hur man bygger en riktig föreställning, inklusive ljus- och ljudsättning, vilket är en bra lärdom för framtiden.

Varför skulle du rekommendera utbildningen till andra?

Jag skulle absolut rekommendera programmet till andra. Är du en estet-inriktad person som gillar att röra på dig och att jobba kreativt tror jag inte att du kan hitta ett bättre val. De upplevelser och möten du kommer att genomgå under de kommande tre åren kommer finnas med dig livet ut, och oavsett vad du vill jobba med efteråt finns det alltid något du kommer få nytta av ifrån utbildningen.

Läs mer om S:t Botvids gymnasium

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av S:t Botvids gymnasium.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.