Ebba på Rytmus Örebro

Rytmus Örebro

Ebba på Rytmus Örebro

Ebba Gärd är 18 år gammal och går på Rytmus Örebro med inriktningen instrument/sång. Ebba var tvungen att flytta från Sandviken till Örebro för att gå på Rytmus - men det har det varit värt.

Ebba beskriver Rytmus Örebro som en skola med stor gemenskap, där eleverna har plats att känna sig trygga och vara precis som man vill.

– Jag tycker att det talar för sig själv när jag nu går tredje året och fortfarande bor kvar i Örebro ensam, tre timmar bort från min familj. Hade inte utbildningen varit så bra hade det inte varit värt det, säger hon.

Ebba valde sång/instrument då hon ville satsa mycket på sin individuella utveckling inom sång. Hon berättar att hon inte bara utvecklat sig inom musiken utan som person.

– Jag har lärt känna mig själv och är självsäkrare än någonsin. Detta hade inte varit möjligt utan alla fantastiska lärare och vänner.

Ebbas favoritkurs på Rytmus är ensemble för att man får skapa musik och sjunga i grupp med människor som man inte känner. Detta menar Ebba bidrar till en härlig stämning då man känner flera personer i klassen.

– Musiken och lektionerna för verkligen gruppen samman, säger hon.

Ebba berättar om sina upplevelser på öppet hus där hon också träffade sin bästa vän för första gången.

– Jag gick på öppet hus och det var väldigt informativt men samtidigt roligt. Det var så roligt att få se dom dåvarande ettorna uppträda, det var vad som avgjorde valet för mig. berättar hon.

Ebba berättar att hon var nervös när hon gick på prova-på-dagen, men att hon fick känna efter hur en dag på Rytmus var och att det kändes helt rätt.

– Det var viktigt att gå på prova på-dag för att få se hur en vardag såg ut och att få känna på Rytmusandan på riktigt, säger hon.

En vanlig dag på Rytmus börjar med en teoretisk lektion, och efter musiklektion. Det är en bra blandning av både lektioner och härlig gemenskap. Anledningen till att Ebba stannade kvar på Rytmus var bland annat den fina gemenskapen som finns på skolan.

– Jag vet att det alltid finns någon där att prata med vare sig det är en annan elev eller en lärare. Det ger mig så mycket energi att gå på Rytmus Örebro och jag ångrar inte en sekund att jag flyttade, säger hon.

Ebbas tips för gymnasievalet:

• Välj det du vill - låt inte grupptryck få dig att välja något annat som du inte vill.
  • Om du brinner för musik men ändå vill gå ett högskoleförberedande program, välj Rytmus.

Läs mer om Rytmus Örebro

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Rytmus Örebro.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.