Med passion för musik och utbildning

Rytmus Göteborg

Moa på Rytmus Göteborg

"Jag visste länge att jag ville gå musik, så hittade jag singer/songwriter-utbildningen på Rytmus och jag tyckte att det verkade vara kul att skriva musik" - Moa Lundin, 17 år.

Moa Lundin är 17 år och pluggar Singer/Songwriter (SiSo) på Rytmus i Göteborg. Hon berättar omstämningen på skolan, utbildningen och ger tips inför gymnasievalet. Moa berättar att hon alltid har sysslat med musik, och gick även på musikprogram på högstadiet. Därför visste hon att Rytmus var rätt val för henne när hon skulle välja gymnasium.

- Jag visste länge att jag ville gå musik, så hittade jag singer/songwriter utbildningen på  Rytmus och jag tyckte att det verkade vara kul att skriva musik, säger hon. Utbildningen är varierande, hon får både lära sig mycket kring musikteori och även skriva sina egna låtar på programmet. Hon berättar att hon tycker estetisk kommunikation är en av hennes favoritkurser.

Lär sig skriva och producera egna låtar

Specifikt för SiSo är arrangering/komposition, där eleverna får lära sig att strukturera upp låtar, spela in, skriva och att bygga låtar.

- Jag har lärt mig mer än vad jag förväntat mig. Något som vi får lära oss på arrangering och komposition vi lär oss bygga, berättar hon.

Moa gick på öppet hus. Hon tyckte något som var kul för Rytmus var att eleverna spelade, man fick träffa lärare och elever och höra på deras erfarenheter. När hon gick på öppet hus bestämde hon sig för att gå på en prova-på-dag.

- Efter öppet hus gick jag på en prova-på-dag på SiSo-programmet eftersom jag var intresserad av det. Då fick jag följa med dem under några lektioner och vara med i projekt, jag kände mig redan som en elev. Jag fick träffa lärarna och andra elever som jag fick se i skolan i framtiden.

Rekommenderar att gå på öppet hus

Rytmus Göteborg beskrivs som en skola med stor gemenskap, både mellan lärare och elever som bidrar till en härlig stämning enligt Moa. Hennes bästa gymnasietips är att besöka skolorna du är intresserad av, speciellt genom öppet hus och genom en prova-på-dag. Hon tipsar också om att ställa mycket frågor till elever och lärare. Men vad händer efter Rytmus? En sak är säker: att Moa vill bli musiklärare.

- Jag kanske tar ett sabbatsår efter gymnasiet och gör lumpen och sen plugga på högskolan till musiklärare. Eller så går jag på högskolan direkt och pluggat till musiklärare. Jag har inte riktigt bestämt mig, berättar hon med ett leende.

Läs mer om Rytmus Göteborg

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Rytmus Göteborg.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.