Michaela har hittat drömjobbet som hundfrisör

Realgymnasiet Göteborg

Michaela har hittat drömjobbet som hundfrisör

Michaela Pikkarainen läste inriktningen Hund på Realgymnasiet.

Idag arbetar hon som hundfrisör och möter dagligen hundar och deras ägare.

Hej Michaela! Berätta lite om din tid på Realgymnasiet.

Jag började på Realgymnasiet och inriktningen hund 2017. Jag kommer ihåg gymnasiet som en jättehärlig tid! Jag har alltid haft ett hundintresse och ville lära mig mer. Under min tid på gymnasiet utvecklades intresset i takt med att jag fick lära mig mer om hundar.

Under sista året åkte jag på APL till Irland. Veckorna utomlands var bland de bästa i mitt liv och en jättenyttig erfarenhet. Man växer oerhört som människa när man får resa utomlands själv.

Vad gjorde du efter din examen på Realgymnasiet?

Under andra året på gymnasiet blev jag erbjuden extrajobb på min APL-plats. Efter studenten sommarjobbade jag där och blev sen erbjuden jobb. Det var väldigt skönt med tryggheten att ha ett jobb direkt efter studenten. Efter ett år vidareutbildade jag mig till hundfrisör och blev sedan erbjuden en anställning.

Vad gör du idag?

Idag är jag heltidsanställd som hundfrisör på Eskilstuna hundcenter.  Det är ett företag med en bred verksamhet som rymmer både hunddagis, butik, kurser och trim. Här tar jag emot och klipper, badar och fönar hundar enligt kundens önskemål.

Mitt jobb handlar mycket om att göra hunden trygg med mig så att den litar på mig. Många av mina kunder är stamkunder och jag får ofta lära känna hundarna som valpar och får se dem växa och utvecklas. Det är olika individer som kommer, så det är viktigt med en grund att kunna läsa av hundar och kunna hantera dem utifrån bästa situation.

Mitt mål är alltid att hundarna ska gå härifrån med en glad svans!

Vad är det roligaste med ditt jobb?

Det roligaste är att få se utvecklingen hos en hund. Ibland är de väldigt rädda när jag första gången träffar dem och vissa har dåliga erfarenheter av hundfrisörer sedan tidigare. En av de hundar jag klipper kunde jag inte närma mig första gången vi sågs. Nu kan jag ta av munkorgen och klippa. Att få se den utvecklingen är nog det roligaste!

Det är också fantastiskt roligt att få träffa ägarna och göra dem nöjda. Att jag får lyssna på deras önskemål och ge vidare min kunskap till dem om pälsvård och enkel skötsel hemma. Och att jag själv har utvecklats som person genom att möta så många olika människor.

Hur tycker du att din utbildning på Realgymnasiet hjälpt dig i din nuvarande yrkesroll?

Jag har med mig massor från min tid på Realgymnasiet! Allt från träning av hundar och problembeteenden till att läsa av kroppsspråk och kunskaper om raskunskap och pälsvård.

Jag läste också entreprenörskap där jag fick lära mig mycket om service, kundbemötande, lagar och företagande. Kursen gav många bra erfarenheter att ta med ut i arbetslivet.

Har du några tips till den som ska välja gymnasieprogram?

Fundera på vad du är intresserad av och var inte rädd att välja utifrån ett intresse! Jag tycker att intresse och hobbys ger ett naturligt driv och motivation och gör det roligare att lära sig. Bry dig inte om så mycket vad dina kompisar väljer, utan utgå från din magkänsla och vad du själv vill.

Jag är jättetacksam att jag kan jobba med mitt intresse och jag älskar verkligen att åka till mitt jobb!

Läs mer om Naturbruksprogrammet, Djurvård: Hund

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Realgymnasiet Göteborg.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.