Med gästen i fokus – Matilda läste Hotell & Turism

Realgymnasiet Göteborg

Med gästen i fokus – Matilda läste Hotell & Turism

Matilda Andersson visste tidigt att hon ville jobba inom Hotell- och turism. När hon upptäckte Realgymnasiets då nystartade utbildning Hotell & Turism Strawberry, blev valet enkelt.

Att en stor del av utbildningen ägde rum på hotellet var en av de saker som lockade mest.

- Hotell & turism - Strawberry är en unik utbildning i sitt upplägg. Det handlar inte bara om att läsa om hur man gör, utan att faktiskt få vara på plats och lära sig hur man gör det, säger Matilda.

Under sin APL får eleven testa att jobba på hotellets olika avdelningar. Här får man lära sig allt från att servera frukost och lunch till att arbeta med konferenser och i receptionen. De två första åren ligger fokus på att eleven ska skapa sig en överblick av hotellet och under det sista året väljer man en inriktning. Eftersom en så stor del av utbildningen sker i verksamheten skaffar sig eleven också kontakter och bygger viktiga nätverk för framtiden.

- Dagarna på hotellet under min APL blev vår klass som en familj med personalen. Det var en trygg plats där man inte behövde vara rädd för att göra fel. Vi fick lära oss hur man kan ge gästen den allra bästa servicen, något som jag har stor nytta av i mitt jobb idag, säger Matilda.

Idag jobbar Matilda som Guest relation supervisor på Clarion Hotel Malmö Live. I rollen jobbar hon främst med relationen till gästen och att skapa nöjda kunder, med allt från gästnöjdhetsverktyg och att mäta nöjdheten för hotellets avdelningar, till att hitta på aktiviteter som ska ge gästen det lilla extra under vistelsen.

- Jag älskar verkligen den här rollen! Här får jag verkligen jobba med att ge gästen den allra bästa servicen. Jag får vara gästens ögon och ha ett helikopterperspektiv på hotellet, med allt från frukost, bar och reception och se om något behöver förbättras och hur vi kan göra det, säger Matilda.

För många kan gymnasievalet kännas definitivt och svårt, men Matilda vill lugna alla de som just nu står inför sitt gymnasieval

- Valet som du gör nu är inte vad du behöver jobba med i 10–20 år framåt. Man kan aldrig lära sig för mycket och du får alltid en erfarenhet i ryggsäcken att använda på andra arbetsplatser. Åren på gymnasiet går så fort, så längta inte allt för mycket till studenten, utan ta tillvara på stunden och njut av gymnasietiden!

Läs mer om Hotell- och turismprogrammet

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Realgymnasiet Göteborg.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.