Nora om Hotell och turism

Praktiska gymnasiet Västerås

Nora om Hotell och turism

Nora Sherzad går första året på Hotell- och turismprogrammet här på Praktiska Gymnasiet Västerås. På praktiken får Nora lära sig allt från att bemöta och serva gästerna till servering och hova. Efter gymnasiet har Nora en tydlig plan för att nå sitt drömyrke: att bli pilot.

Varför valde du Hotell- och turismprogrammet?

Jag valde programmet eftersom jag tycker det är ett bra första steget för mig att få erfarenheter inom det jag är intresserad av. Jag vill bli pilot och därför är det bra att få erfarenhet av att arbeta med gäster, kunder, guidning, service, bemötande och liknande. När jag valde gymnasium kände jag att det var viktigt för mig att komma in i arbetslivet och välja något som jag faktiskt gillar.

Är du nöjd med ditt val?

Ja, verkligen! Efter att jag hade gjort mitt val var jag lite velig och visste inte om jag skulle ångra mig. Men när jag började på skolan och var med min klass försvann den känslan helt och jag kände att det klickade direkt! Jag är jättenöjd med att jag valde att gå här, det känns helt rätt för mig.

Hur är det att plugga på Praktiska Gymnasiet Västerås?

Skolan är toppen! Jag tycker det funkar hur bra som helst här. Lärarna bryr sig verkligen om en och de finns alltid där om man behöver fråga om hjälp. Jag trivs bra i min klass också, vi är en liten klass med ett eget klassrum högst upp på skolan vilket är väldigt bra. Där får vi vara för oss själva och kan umgås.

Hur är det att vara på praktik (APL)?

Det är underbart att vara på praktik! Det är verkligen jätteroligt och jag har verkligen kommit in i det. Kollegorna har blivit som vänner för mig, vi pratar om allt och lyssnar på varandra. Det är riktigt roligt när vi gör gästerna glada och nöjda. På praktiken har jag lärt mig mycket om att läsa av gäster och kollegor, vi samarbetar och lär oss väldigt mycket. Jag praktiserar på Steam Hotel och personalen här är verkligen engagerade med sina praktikanter så de lär ut ordentligt. Jag trivs hur bra som helst här!

Vad har du fått göra på din praktikplats?

Under höstterminen har jag varit mycket på frukosten, det var underbart! Jag har fått möta gäster, servera, hova, hålla koll på buffen, lära mig hur man håller bestick och tallrikar, hur man pratar med gästerna och mycket mer. Jag började på Steam Hotel med att jag inte vågade prata alls med gästerna och tyckte det var rätt jobbigt, till att jag nu vågar fråga dom om allt möjligt, vad de tycker om frukosten, hur de sovit, om jag kan hjälpa med något osv. Om det kommer en hel familj som ska bo hos oss vågar jag stå själv och förklara hur saker och ting fungerar på hotellet. Det är det som har varit mest utvecklande och lärande. Jag pratar inte så mycket vanligtvis men jag har insett att jag trivs i den rollen. Under vårterminen har jag haft praktiken på Housekeeping istället för frukosten, där bemöter jag inte gästerna lika mycket och får prata med dom. Nu när jag varit på två olika avdelningar får jag möjlighet att jämföra och välja vart jag trivs bäst, och hittills är det frukosten jag vill vara på så jag får fortsätta med service gentemot gästerna.

Vad vill du göra efter studenten? Vilket är ditt drömjobb?

Jag drömmer om att bli pilot! Efter studenten kommer jag ta ett basår i teknik och sedan börja plugga till pilot. Jag har läst på mycket om detta och vilka behörigheter jag behöver för att kunna bli pilot och vilka högskoleförberedande kurser jag behöver läsa nu på gymnasiet. Jag tänker gå privat pilotutbildning och det kan vara lite dyrt, men jag tycker det är värt det. Tills dess ska jag spara ihop pengar. Jag jobbar på Steam Hotel på helgerna, förhoppningsvis kommer jag kunna jobba mer i sommar och tjäna lite mer pengar som jag kan spara undan till utbildningen.

Vad är det roligaste du gjort under utbildningen hittills?

Det roligaste hittills har nog varit praktiken och att jobba på frukosten. De bästa minnena är egentligen det vardagliga hänget med med klassen. Jag gillar när jag får umgås med folk, vi har blivit väldigt nära varandra i klassen och blivit tighta med våra lärare eftersom vi är en mindre klass. I stora klasser blir man inte lika nära lärarna, men det är verkligen vi och det gillar jag.

Vad vill du ge för tips till de som ska börja gymnasiet i höst?

Om man tycker någonting är riktigt roligt ska man inte låta något hinder komma i vägen. Jag tycker man ska kämpa för det man tycker om. Man ska INTE välja något bara för att sina vänner väljer det! Jag har kompisar som valt gymnasium för att deras vänner går där och de känner att de valt helt fel. Så ska det inte behöva bli så tänk på vad du själv vill.

Varför tycker du att man ska söka till Praktiska Gymnasiet Västerås?

Praktiska Gymnasiet är ju så bra eftersom man kan välja att läsa som lärling och då får vi 1 000 kr extra i CSN. Om man går här får man mycket praktisk erfarenhet och man kommer ut i arbetslivet. De flesta jobbar 3 dagar i veckan ute på arbetsplatser och då är chanserna rätt goda att du kommer få anställning där. Då har du uppnått dina mål och allt det får man möjlighet till här. Därför tycker jag man ska söka hit.

Läs mer om Hotell- och turismprogrammet

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Praktiska gymnasiet Västerås.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.