Natalia läste Försäljning och service på Praktiska Gymnasiet

Praktiska gymnasiet Täby

Natalia läste Försäljning och service

Natalia tog studenten 2021 från Praktiska Gymnasiet Täby. Hon pluggade Försäljning och service som passade henne bra eftersom hon tycker om att hjälpa personer. Till hösten siktar hon på att plugga vidare och fördjupa sig i webbdesign.

Varför valde du att läsa Försäljning och service?

Jag tyckte att programmet verkade intressant. Jag gick en teknisk linje först men ville komma ifrån det och valde istället något som jag kände skulle vara lite enklare och passa mig bättre.

Vad har du fått lära dig på Försäljning- och serviceprogrammet?

Allt i från att sälja till att driva eget företag, allt som berör handel helt enkelt. Vi lär oss främst kundkontakt, service och hur man blir en bra säljare. Programmet passar mig eftersom jag tycker om att hjälpa personer.

Vad tyckte du om Praktiska Gymnasiet Täby?

Skolan är ganska liten men vi var inte så många elever så det var ändå helt okej. Alla i klassen var ganska olika men man hittade alltid någon att vara med. Vår handelslärare var väldigt bra och jag är nöjd med de flesta av våra lärare. Skolan ligger i ett industriområde en bit från Täby centrum så läget var lite tråkigt på rasterna.

Hur är det att vara ute på praktik (APL)?

Det var roligt, man fick lära sig väldigt mycket av det. Jag har varit på 3 olika praktikplatser under utbildningen. Första terminen var jag på MQ, sen var jag på Rusta i 3 terminer och sista året var jag på Aurora Data Recovery, ett företag som räddar data från trasiga hårddiskar.

Vad har du fått göra på din praktikplats?

På MQ fick jag hjälpa kunder och fylla på med kläder i butiken. På Rusta fick jag stå i kassan, fronta, städa, plocka pall och bygga om i butiken enligt säljlösningar. Självklart fick jag också hjälpa kunder och sätta upp priser och skyltar. När jag var på Aurora Data Recovery tog jag emot kunder, hjälpte dem fylla i blanketter om vad som var fel med hårddisken, jag fick göra webbdesign i html och testa på lite data recovery. Jag fick även göra en del administrativa uppgifter som att sköta fakturor, maila och prata med kunder i telefon och ge dem status om hur deras projekt gick fram.

Vad ska du göra nu efter studenten?

Just nu jobbar jag på både Rusta och Aurora men till hösten ska jag plugga vidare och fördjupa mig i webbdesign. Jag ska läsa en utbildning där man lär sig hur man programmerar.

Vad är det roligaste du gjort under utbildningen?

Det var väldigt roligt att jag fick lära mig webbdesign! Och när jag får bygga om på Rusta samt prata med kunder och göra dom glada.

Vad vill du ge för tips till de som ska börja gymnasiet i höst?

Måla inte upp någon bild av hur gymnasietiden ska se ut, låt allt flyta på precis som det är. Och ha inte för hög press på dig själv.

Varför tycker du att man ska söka till Praktiska Gymnasiet Täby?

Det är ganska skönt att ha blandningen av att både vara i skolan och på praktik. Du får möjlighet att göra saker praktiskt samtidigt som du lär dig det teoretiskt, det du läser får du även uppleva. Det ger en bättre bild av det du ska göra sen.

Läs mer om Försäljnings- och serviceprogrammet

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Praktiska gymnasiet Täby.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.