Lilian på Vård- och omsorgsprogrammet

Praktiska gymnasiet Nykvarn

Lilian på Vård- och omsorgsprogrammet

Lilian går andra året på Vård och omsorgsprogrammet på Praktiska Gymnasiet Nykvarn, hon valde utbildningen eftersom hon har ett brinnande intresse av att hjälpa andra människor, i framtiden vill hon bli barnmorska och arbeta inom vården.

Varför valde du Vård och omsorg?

Jag har alltid älskat att hjälpa människor, jag får ofta höra från andra personer att jag är väldigt hjälpsam. Jag tror att det skulle passa mig väldigt bra att arbeta som undersköterska, därför valde jag Vård och omsorgsprogrammet och jag är är mycket nöjd med mitt val. Jag blir väldigt glad när jag får hjälpa andra människor.

Hur är det att plugga på Praktiska Gymnasiet Nykvarn?

Jag älskar vår skola väldigt mycket, jag känner mig som hemma när jag är här. Det är alltid en bekväm och avslappnad stämning. Mina lärare är alldeles underbara också, de lägger så mycket tid på oss elever och de gör alltid sitt bästa för att undervisa oss. Det uppskattar jag väldigt mycket.

Hur är det att vara på praktik?

Det är väldigt roligt! Man lär sig så mycket när man praktiserar och det känns som man går in i vuxenlivet på riktigt. På praktiken gör jag alla moment som gör inom yrket, bäddar sängen, serverar mat, handlar, byter blöjor och liknande. Det absolut roligaste jag gjort under utbildningen har varit när jag fått praktisera och hjälpa andra. Jag blir så glad när jag ser patienternas leenden och hur tacksamma de är för det minsta lilla jag hjälper dem med. Mina bästa minnen från gymnasietiden kommer vara att jag fått lära känna så underbara människor. De har gjort mina år på Praktiska Gymnasiet Nykvarn till de bästa åren i hela mitt liv.

Vad vill du göra efter studenten?

Efter studenten kommer jag vilja plugga vidare, jag har alltid älskat barn och därför skulle jag vilja utbilda mig till att bli barnmorska. Jag tror det skulle passa mig.

Varför ska man söka till Praktiska Gymnasiet Nykvarn?

Jag tycker man ska söka hit därför att man blir erbjuden praktik som gör att man får känna på vuxenlivet. Skolan erbjuder också lärlingsplatser vilket är en otroligt bra möjligt att komma ut på arbetsmarknaden. Dessutom har den här skolan väldigt bra undervisning som ger kunskaper man verkligen får användning för. Jag tycker alla som söker gymnasiet även ska se det som en bra förutsättning för att studera vidare och ta tillvara på den möjligheten, om man vill det.

Läs mer om Vård- och omsorgsprogrammet, Vård & omsorg

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Praktiska gymnasiet Nykvarn.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.