“Vi har väldigt bra kurser”

Hur är det att plugga pedagogiskt och socialt arbete?

Sebastian läser Barn- och fritidsprogrammet på Praktiska Gymnasiet och har fått lära sig allt möjligt inom barnhälsa, kommunikation och pedagogik. Med sina engagerade och hjälpsamma lärare känner sig Sebastian mycket nöjd med sitt gymnasieval.

Varför valde du att gå just Barn- och fritidsprogrammet?

Jag tycker väldigt mycket om att jobba med barn. Jag har alltid hört att jag är en person som är bra på att ta hand om barn, exempelvis när vi haft främmande hemma och det varit yngre personer med. Jag tycker det är väldigt kul att arbeta med detta och det är något jag kan tänka mig jobba med i flera år. Dessutom är det väldigt mycket praktik på den här utbildningen vilket jag gillar, jag jobbar bättre genom praktiskt utförande snarare än teoretiskt lärande.

Vad får du lära dig på inriktningen Pedagogiskt och socialt arbete?

Vi får lära oss allt möjligt! Från barnhälsa till pedagogik och hur man kommunicerar med barn, hur de växer upp och hur man på bästa sätt lär ut till dem.

Vad vill du göra efter studenten?

Efter man gått den här utbildningen kan man börja arbeta direkt som barnskötare på dagis, daghem eller liknande. Jag drömmer om att bli polis och tänker plugga vidare till det efter studenten, jag får ju högskolebehörighet på programmet så jag har möjlighet att göra just det.

Varför tycker du att man ska söka till Praktiska Gymnasiet?

För att lärarna är helt fantastiska! De förstår oss elever och många gånger känns lärarna mer som vänner för att vi har så goda relationer till dem. Och jag tycker vi har väldigt bra kurser.

Läs mer om Praktiska gymnasiet Nyköping

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Praktiska gymnasiet Nyköping.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.