Alicia och Sopitnapa om Hotell och turism

Varför valde ni hotell och turism?

Alicia: Det verkade som en rolig linje där man får vara ute mycket på praktik, vilket betyder att det blir lite mindre plugg och det lockade mig. Men såklart var det möjlighet till utlandspraktik som fick mig att vilja börja plugga här! Jag är jättenöjd med att jag valde att gå här, man lär sig mycket.

Sopitnapa: Ja, utlandspraktiken lockade mig också. Jag har alltid velat resa och upptäcka världen så därför kändes hotell och turism som ett bra val.

Hur är det att plugga på Praktiska Gymnasiet Luleå?

Alicia: Eftersom vi är en mindre klass blir vi ganska tajta med varandra och man lär känna alla väldigt bra. Jag gillar att gå på en lite mindre skola, det gör att allt känns mycket mer personligt. Lärarna kan enklare anpassa sig till oss och undervisa mer individanpassat. Dom finns alltid där och svarar snabbt så fort man behöver något även när man är ute på praktik.

Sopitnapa: Precis, jag håller med. Sedan har vi fått en jättefin ny skola som vi precis flyttat in i! Jag trivs jättebra här.

Vad ser ni mest fram emot med utbildningen?

Sopitnapa: Helt klart utlandspraktiken! Vi kommer få möjlighet att åka till Venedig i Italien i trean där vi får praktisera på femstjärniga hotell. Vi båda två kommer ansöka om att få åka dit.

Alicia: Jag håller med! En annan rolig grej vi får göra under utbildningen är studiebesök på olika hotell i stan. Vi har även varit på flygplatser för att se hur det fungerar där.

Hur är det att vara på praktik (APL)?

Sopitnapa: Det är väldigt roligt med APL, jag är på en resebyrå i Boden där jag praktiserar tre dagar i veckan. Jag får hjälpa till med olika bokningar, både inrikes och utrikes. Jag bytte praktikplats från där jag var i ettan för att jag ska få testa på lite nya uppgifter.

Alicia: Jag praktiserar på Alcatraz, det är ett nöjesfält med paintball, biljard, bowling, lasergame, gokart och massor med annat kul. Jag lär mig mycket kring kundservice och att hålla ordning. Min handledare är jätteschysst, jag trivs verkligen där.

Vad vill ni göra efter studenten? Kommer ni plugga vidare?

Alicia: Jag vill bli flygvärdinna och få jobba med service. Jag vill flyga till kalla områden, drömmen hade varit att få åka till antarktis. Jag älskar kyla och snö, ligga vid poolen och steka i solen är inget för mig. Jag gillar att hitta på aktiviteter! Jag tror jag kommer vilja plugga vidare men till vad har jag inte riktigt bestämt mig än för.

Sopitnapa: Jag vill jobba med olika resor utomlands, men jag vill till dom varmare länderna över hela världen och få se massor med nya platser varje vecka. Jag kommer kanske plugga vidare, det är bra att ha den möjligheten om man skulle ångra sig senare. Det jag gillar med Praktiska Gymnasiet är att jag kommer ha möjlighet till jobb direkt efter studenten oavsett.

Vad vill ni ge för tips till de som ska börja gymnasiet i höst?

Alicia: Gå på öppet hus när du får chansen, se till att besöka olika skolor så du får se hur de ser ut och hur stämningen är.

Sopitnapa: Och att välja det man faktiskt tycker om och inte välja efter sina kompisar.

Man kommer alltid få nya vänner och väljer man ett program man gillar kommer man trivas mycket bättre.

Varför tycker ni att man ska söka till Praktiska Gymnasiet Luleå?

Alicia: Det är en mindre skola vilket gör att man blir nära alla som går här. Du kommer få grymma lärare som alltid ställer upp. Vår mentor hjälper oss hitta praktikplatser, fixa kontrakt och läxorna. Dessutom är de alltid där och finns tillgängliga på mail och sms hela tiden.

Sopitnapa: Ja, lärarna är jättetrevliga. Man får all hjälp man behöver från dom.

Läs mer om Praktiska gymnasiet Luleå

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Praktiska gymnasiet Luleå.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.