Alexander och Eronit om VVS och fastighet

Praktiska gymnasiet Halmstad

Alexander och Eronit om VVS och fastighet

Alexander och Eronit går VVS- och fastighetsprogrammet på Praktiska Gymnasiet Halmstad. De trivs på programmet då båda är praktisk lagda och gillar att använda händerna när de jobbar.

Hur är det att plugga på Praktiska Gymnasiet Halmstad?

Eronit: Vi har riktigt bra lärare, de inte för stränga eller för snälla. Vi har kul samtidigt som vi jobbar, vi kan skoja med lärarna för vi har en bra relation till dom. Vi har bra lokaler också, innan hade vi en annan lokal som låg längre bort men nu är det mycket närmare och mycket finare med nytt golv och så. Det är inte så stökigt här och alla känner alla.

Alexander: Jag håller med! Lärarna är riktigt snälla, vi skojar med dom och de skojar tillbaka. Och vi har en riktigt skön klass, det är en fin liten skola.

Varför valde ni att läsa VVS- och fastighetsprogrammet?

Alexander: För att det är ett roligt jobb och jag gillar att använda händerna när jag jobbar.

Eronit: Jag valde VVS för att jag gillar att jobba med händerna och vi får göra mycket praktisk i skolan. Det är ett kul program och man blir en del av samhället, sen tjänar man bra med pengar som VVS-montör.

Berätta vad ni får lära er på inriktningen VVS?

Alexander: Vi bockar rör, bygger badrum och gör en massa installationer. Vi har precis lärt oss hur man installerar en radiator.

Eronit: Vi får svetsa, löda och installera vattenpump och avloppssystem. Vi håller på mycket med vattensystem.

Vad vill ni jobba med efter studenten?

Eronit: Jag kommer hålla mig till VVS för en VVS-montör kan jobba med så mycket. Vi kan svetsa de olika metoderna, göra avlopp, badrum eller jobba på vägar om något rör har läckt. Och vi kan jobba med el för vi lär oss om det också.

Alexander: När jag var yngre ville jag bli polis men nu tänker jag jobba med VVS först och sen får vi se vad som händer i framtiden.

Vad är det roligaste ni gjort under utbildningen?

Alexander: Det roligaste var när vi svetsade en kub, vi gjorde som en stor rubiks kub i metall och kollade om vattnet skulle läcka i kuben.

Eronit: När vi fixade badrummet. Vi fick mäta, använda avloppsrör och sen lägga plankor och rör samt fixa vattnet.

Har ni några tips till de som ska söka till gymnasiet nu?

Alexander: Sök till det som du gillar och vill jobba med.

Eronit: Välj det du tycker om att göra.

Läs mer om VVS- och fastighetsprogrammet, VVS

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Praktiska gymnasiet Halmstad.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.