Jonathan om Fordons- och transportprogrammet

Praktiska gymnasiet Falun

Jonathan om Fordon och transport

Jonathan läser det sista året på Fordons- och transportprogrammet här på Praktiska Gymnasiet Falun. Han fick tidigt sitt intresse för bilar och drömmer nu om att någon gång driva en egen verkstad. Tycker du också om bilar? Ta reda på vad Jonathan tycker om programmet här!

Varför valde du just fordon och transport?

Jag hade redan ett intresse för bilar. Det kommer från min pappa som har haft flera olika bilar under min uppväxt. Intresset växte när jag fick en fyrhjuling som jag kunde fixa med.

I sjuan hade jag praktik för första gången och man fick själv välja vart man ville vara. Då blev personbilsverkstaden Bilmetro ett naturligt val, och jag blev kvar där även i åttan och nian. Så fordon och transport kändes som ett bra val för mig!

Nu tar du snart studenten (wiho). Är du nöjd med ditt val?

Ja, det känns som att jag har hamnat på rätt spår i livet. Sista året har vi fått chans att starta UF-företag, det har varit väldigt roligt och jag har lärt mig mycket. Jag och två klasskompisar har startat en bilverkstad, Falu fordonsservice UF. Vi har både tagit emot kunder i skolans verkstad och kört mobila däckbyten hemma hos folk. Det hade varit roligt att fortsätta driva en verkstad längre fram. Vi deltog i tävlingen för årets UF-företag i kommunen. Vi vann “årets pitch” och kom tvåa i “Årets tjänst” i Dalamästerskapen 2021. Jag rekommenderar alla att driva UF!

Vad tycker du om Praktiska Gymnasiet?

Jag tycker skolan är bra, bra upplägg av utbildningen. Jag har lärt mig hur mycket som helst inom fordonsbranschen eftersom att det är så mycket praktik ute på företag. I ettan var det mer teoretiska ämnen som engelska och svenska. Men nu är hälften av tiden i skolan i verkstaden eller fordonsteori.

Hur är lärarna på skolan?

Dom är underbara! Dom är med oss i skolan och förstår oss. Vi får hålla på med våra egna bilar i verkstaden, stort plus att vi får chans att göra det. Det är en sån liten skola så man har bra kontakt med sina lärare. Min ena fordonslärare, Stefan, har drivit egen verkstad innan och kan dela med sig av alla knep till oss.

Hur är det att göra APL?

Det är höjdpunkten på veckan. Eftersom att jag gillar bilar är det är kul att vara på verkstaden och meka. På min praktikplats har jag fått vara med en kille som gör allt på verkstaden och gjort allt från felsökning till att byta växellåda eller panoramatak. Jag hamnade verkligen med rätt person på praktiken. På grund av covid var jag tyvärr tvungen att sluta där. Jag började då leta efter en ny APL-plats där jag kan bli anställd efter gymnasiet. Jag hittade då Bilstjärnan som tyckte att det var ett plus att jag snart tar studenten och ville satsa på mig. Jag har nu börjat där som lärlingsanställd.

Har du något drömjobb?

Att driva eget någon gång, det är drömjobbet.

Vad vill du ge för tips till de som ska börja på gymnasiet i höst?

Välj något efter dina intressen. Vad tycker du om att göra? Det är svårt att vara bilmekaniker om du inte har ett intresse för det. Jag kände ingen när jag började på skolan. Det var nervöst de första dagarna men det gick snabbt att lära känna varandra. Dom i klassen har ofta samma intressen.

Varför tycker du att man ska söka till Praktiska Gymnasiet Falun?

Jag valde skolan för att fordon och transport fanns här och för att det är så mycket praktik i utbildningen. Det är en liten skola, man lär känna folk och lärarna har tid för var och en i klassen.

Läs mer om Fordons- och transportprogrammet, Personbil

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Praktiska gymnasiet Falun.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.