Amanda på Naturbruksprogrammet

Praktiska gymnasiet Trollhättan

Amanda på Naturbruksprogrammet

Amanda går sista året på Naturbruksprogrammet med inriktningen Djurvård på Praktiska Gymnasiet Trollhättan. Hon trivs bra i sin klass och har fått många goda vänner som hon umgås med både i skolan och utanför.

Hur är det att plugga på Praktiska Gymnasiet Trollhättan?

Skolan har utvecklats mycket under våra 3 år här, vi har exempelvis fått fina nya lokaler med stora klassrum. Jag trivs bra i min klass, och har fått goda vänner som jag umgås med både i skolan och utanför, och vissa har jag även haft praktik tillsammans med. Jag har alltid tyckt om mina lärare. Den bästa egenskapen hos en lärare är att de är intresserade av vad de lär ut, och det tycker jag att våra lärare är.

Varför valde du att läsa Djurvård på Naturbruksprogrammet?

Jag valde mitt program för att djur och natur är ett av mina största intressen och jag är jättenöjd över att jag valde just Naturbruksprogrammet. Eftersom jag brinner för djur och natur så var det perfekt val, och även fast jag inte visste just då vilka jobb jag skulle kunna få efter studenten, så valde jag ett program som intresserade mig och det tror jag är jätteviktigt.

Hur är det att vara på praktik (APL)?

Att vara på APL har lärt mig så mycket jag aldrig skulle kunna lära mig i ett klassrum, och det har gett mig erfarenhet i arbetslivet - innan jag ens tagit studenten. Jag har inte bara lärt mig de praktiska delarna av vår utbildning, utan jag har även vuxit som person. Jag vet nu vad jag vill jobba med, och jag vet hur jag fungerar på en arbetsplats. Det har även öppnat upp jobbmöjligheter för mig, någonting som ger en stor trygghet nu när jag snart är klar med skolan.

Vad har du fått göra på din praktikplats?

Jag har varit på många olika praktikplatser; hunddagis, djurbutik, 4H-gård och veterinärklinik. Det är väldigt olika ställen, och jag har fått utföra en mängd olika moment. Jag har alltid lärt mig någonting nytt på varje ställe, och jag har fått göra allt från att plocka maskrosblad till kaniner, till att vara med under operationer på veterinärklinik.

Vad vill du göra efter studenten?

Efter studenten vill jag arbeta, och mitt drömjobb är att jobba som djurvårdare på en veterinärklinik. Det hade även varit kul att jobba som en steriltekniker på en veterinärklinik! Jag kommer att plugga vidare efter att jag arbetat ett tag, och då vill jag plugga till kvalificerad djurvårdare nivå 2 på Biologiska Yrkeshögskolan i Skara. Jag vill göra detta för att fördjupa mina kunskaper som djurvårdare.

Vilket är ditt bästa minne från Praktiska Gymnasiet Trollhättan?

Oj, vilken svår fråga! Jag har så många bra minnen, både från praktikplatser och från umgänge med klasskamrater och lärare. Mycket av vår tid spenderas ju ute på praktikplatser, och jag har många goda minnen från när jag praktiserade i en djurbutik, just för att min handledare var så rolig. Nu när jag praktiserar på en veterinärklinik så får jag göra mycket som är minnesvärt, eftersom det är någonting som intresserar mig så mycket.

Vad vill du ge för tips till de som ska börja gymnasiet i höst?

Det är lite annorlunda att börja gymnasiet nu jämfört med hur det var när jag började, på grund av covid-19, men mycket är fortfarande likadant. Mitt största tips är att göra sitt bästa ute på praktikplatser, och försöka lära sig så mycket som möjligt - för det är ovärderlig kunskap. Genom att göra sitt bästa så kan man även få fina referenser när man sedan söker arbete.

Varför tycker du att man ska söka till Praktiska Gymnasiet Trollhättan?

För att det är så värdefullt att få den erfarenhet man får när man har praktik (APL). Det är mycket enklare att hitta jobb när man redan efter studenten har arbetserfarenhet, och det är mycket enklare att veta vad man ens vill ha för jobb. Jag tycker verkligen att alla borde gå en lärlingsutbildning, och Praktiska Gymnasiet ger en den chansen.

Läs mer om Praktiska gymnasiet Trollhättan

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Praktiska gymnasiet Trollhättan.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.