Davids väg till Parkgymnasiet

Parkgymnasiet

David på Parkgymnasiet - en del av Sydskånska GymnasietDrömmer om Olympiska spelen

El- och energiprogrammet består, förutom de gymnasiegemensamma ämnena, av läran om generatorer, elektronikens historia och mycket mer. Efter att ha gått igenom det teoretiska omsätter eleverna sina kunskaper i praktiken. David talar om hur de en gång byggde en batteriladdare, som de sedan kunde ta med sig hem och använda.

På vad drömjobbet är svarar han att stora projekt i utlandet ligger högt upp på listan. Som exempel nämner han de Olympiska spelen i London, ”att vara en av dem som kopplar elektroniken där”.

Han berättar också om de breda valmöjligheterna som parkgymnasiets El- och energiprogram erbjuder. Hur han efter studenten kan välja att börja arbeta direkt, eller studera vidare till elingenjör. Själv vill han jobba några år efter gymnasiet.

-       Jag tror inte jag kommer att plugga vidare direkt, utan jag vill först komma ut i arbetslivet och se hur det är, innan jag sätter mig i skolbänken igen, berättar David.

El- och energiprogrammet- ett program fyllt av spänning

Så skulle han rekommendera programmet och skolan till någon annan? På den frågan svarar David ja, han säger att El- och energiprogrammet på Parkgymnasiet både gett honom en rolig skoltid och vänner för livet. Han avslutar med att säga att det är ett program ”för den som söker spänning i vardagen”, och det där med spänning stämmer förstås in bra på Parkgymnasiet:s El- och energiprogram, i dubbel bemärkelse då!