Vad händer efter NTI Gymnasiet Sundsvall

NTI Gymnasiet Sundsvall

NTI Sundsvall

Fortsättningen efter NTI Gymnasiet Sundsvall

Simon och Sandra har läst media på NTI Gymnasiet i Sundsvall. I en intervju så berättar dessa två hur deras val att fortsätta efter gymnasietiden har sett ut.

Simon Sahlin, Student: 2010, Medieprogrammet nuvarande Estetprogrammet

Hur ser livet ut för dig efter NTI?

Jag frilansar inom Tv-produktion och jobbar främst för SVT Umeå och Stockholm.

Varför har du valt det?

För mig är det en dröm som blivit verklighet. Jag drömde redan innan gymnasiet om att jobba inom tv-produktion och därför sökte jag mig till NTI.

Jag anser att den utbildningsväg jag valde var rätt för mig. Först gick jag NTI och sedan gick jag vidare till Kalix folkhögskola där jag gick vidare med fortsatt tv-utbildningen. Idag arbetar jag med mitt största intresse och är helnöjd.

Vad minns du bäst från din tid på NTI? Vad bär du med dig?

Rörlig bild projekten som livesändningar men även den härliga gemenskapen och så fungerade det så bra mellan lärare och elever.

Hur tyckte du att NTI förberedde dig för vidare studier och jobb?

Det kändes som en bra grund för att gå vidare till högre studier. Fick med mig mycket nyttiga kunskaper till Kalix folkhögskola.

Vad skulle du säga till elever som funderar på att söka till NTI?

Om man verkligen är intresserad av en bra grund för fortsatta studier inom sitt intresse samt få en högskoleförberedande examen så rekommenderar jag NTI Gymnasiet i Sundsvall. Men du måste även som elev ta eget ansvar för dina studier. Gör du detta så får du en bra grund för framtida studier.

På NTI Gymnasiet Sundsvall finns bra verktyg och kunskap för att elever ska kunna gå vidare.

Namn Sandra Gradin, Student: 2018, Estetiska programmet

Hur ser livet ut för dig efter NTI?

Jag studerar film på Gotlands folkhögskola Fårösund. Linjen är två år där första året är obligatorisk med möjlighet till ett påbyggnadsår. Jag har främst inriktat mig på att vara statistansvarig men också att leta och boka inspelningsplatser. Jag känner nog att de val jag gjort är rätt för mig och jag trivs jättebra med utbildningen och går nu andra påbyggnadsåret.

Varför har du valt det?

Redan innan studierna på NTI så kände jag att filmproduktion var intressant, men ville även läsa ett program som gav högskoleförberedande. Under mina studier på NTI så kom tanken, kan man arbeta med film på riktigt och ha det som ett riktigt jobb.

Utbildningen på Gotland gav mig möjlighet att pröva ett år och känna hur det är att arbete inom filmproduktion. Skillnaden mellan gymnasiet och utbildningen jag går idag är att man enbart läser och producerar film på heltid.

Vad minns du bäst från din tid på NTI? Vad bär du med dig?

Jag tyckte att studierna var roliga och man jobbade ganska ofta som team där man hjälptes åt för att lösa en uppgift.

NTI Sundsvall har även ett flertal och roliga temadagarna under läsåret som jag uppskattade.

Hur tyckte du att NTI förberedde dig för vidare studier och jobb?

Jag anser att studierna på NTI Gymnasiet i Sundsvall gav mig en bred och bra bas för mina fortsatta studier.

Jag bar med mig mina kunskaper från rörlig bildlektionerna till den utbildning som jag nu går, detta gav mig kunskaper om flertal områden inom ämnet samt att jag kunde det övergripande i de flesta områden inom filmproduktion.

Vad skulle du säga till elever som funderar på att söka till NTI?

Jag rekommenderar att du vågar testa på NTI Gymnasiet i Sundsvall det är otroligt roligt att gå där.

Läs mer om NTI Gymnasiet Sundsvall

Ta kontakt med skolan

Vill du få påminnelser inför öppet hus och annan relevant information om NTI Gymnasiet Sundsvall? Fyll i din uppgifter nedan.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.