👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Erik & Emma om NTI-Gymnasiet

NTI-Gymnasiet Lund

Erik Almare på NTI-Gymnasiet i LundDator- och kommunikationsteknik blev rätt val för Erik

Erik Almare, 17, läser El- och energiprogrammet, inriktning Dator- och kommunikationsteknik, på NTI-Gymnasiet i Lund. Från början valde Erik Teknikprogrammet på samma skola, men bytte när han insåg att han var ute efter en mer praktisk utbildning.
-    Det passade mig bättre eftersom att jag gillar mer att arbeta med händerna än att läsa teori, menar Erik.

På NTI-Gymnasiets teknikutbildning utbildar sig Erik till nätverkstekniker. Andra alternativ är att bli webbutvecklare och lära sig mer om programmering. Här läser man alla grundämnen, men också specialämnen som elektromekanik, mekatronik, datorteknik samt andra nätverks- eller programmeringsinriktade ämnen. Erik gillar att programmet är praktiskt eftersom det ger tid för att tenta av några kurser.

Vill bli nätverkstekniker på Google eller FB

Drömjobbet är säkerhetsansvarig nätverkstekniker på ett större företag, som Google eller Facebook. För att uppnå detta planerar Erik att studera vidare efter El- och energiprogrammet:
-    Jag tror absolut att jag kommer att plugga vidare. Det kommer jag göra på Ciscohögskolan eftersom att det ger en riktigt bra merit inför arbetslivet. Sen om jag känner för det kommer jag också att läsa till civilingenjör inom datateknik.
Det mesta vi gör utöver det vanliga är riktigt roligt, men något som sticker ut lite mer är ambassadörsutbildningen som jag gick under två dagar i Stockholm.

”Den perfekta skolan”

Erik tycker att NTI-Gymnasiet är en trygg skola med bra lärare. Att skolan är ganska liten gör att relationen mellan elever och lärare blir nära – och att man som elev känner sig sedd.
-    Jag kan inte annat att rekommendera skolan till andra för det är en riktigt grym skola. Alla känner alla och man får en känsla av trygghet. Utbildningen har en hög nivå och lärarna är duktiga. Den perfekta skolan alltså.

Emma på NTI-Gymnasiet i LundFick nya vänner på NTI-Gymnasiet

Emma Hogland, 16, går Teknikprogrammet på NTI-Gymnasiet i Lund. Hon valde programmet för att hon gillar matte och skolan eftersom hon ville byta umgängeskrets.
-    På NTI visste jag att jag hade lite vänner jag kunde vara med. Men dessa få vänner blev mycket fler efter bara några veckor!

Under första året på Teknikprogrammet som Emma läser kan eleverna välja högskoleförberedelse eller spelprogrammering som fördjupning. De läser också teoretisk teknik och de gymnasiegemensamma ämnena. Emma är nöjd med lärarna och klassen på NTI-Gymnasiet i Lund. Hon tycker att lärarna är måna om att göra undervisningen rolig och speciell.
-    Lärarna är skitbra! Riktigt hjälpsamma och pedagogiska, de vill att du ska lyckas i skolan och hjälper dig mer än gärna att nå dina mål. Något som var lite extra roligt var nog när vi åkte på utflykt till LTH och kollade hur det var att gå på högskolan med fysik och teknik linje, berättar Emma.

Emma är inte helt säker på vad hennes drömjobb är, men tycker om att programmera och planerar att fortsätta studera programmering, där hon ser stora möjligheter att fördjupa sig.
-    Jag kommer plugga vidare med programmering eftersom jag tycker det är jätteroligt! Jag har otroligt stora möjligheter att läsa vidare efter studenten eftersom Teknikprogrammet inte bara är väldigt stort utan även har en fördjupning inom programmering.

"NTI-Gymnasiet är en liten, mysig och personlig skola!"

Emma rekommenderar Teknikprogrammet på NTI-Gymnasiet i Lund till andra som är intresserade av programmering och vill gå i en liten och mysig skola.
-    Programmet är roligt och ger eleven massa chanser att utvecklas så de rekommenderar jag starkt. Skolan är liten mysig och personlig – den ger näst intill en ”hemma-känsla” och alla som går där är trevliga och snälla vilket bara ökar effekten!

Läs mer om NTI Gymnasiet Lund

Ta kontakt med skolan

Vill du få påminnelser inför öppet hus och annan relevant information om NTI Gymnasiet Lund? Fyll i din uppgifter nedan.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämpas.