Engagerade lärare och annorlunda arbetssätt

NTI Handelsgymnasiet

Veronica på NTI Handelsgymnasiet i StockholmEngagerade lärare och annorlunda arbetssätt lockade till NTI Handelsgymnasiet

Veronica Jonsson, 17 år läser Handels- och administrationsprogrammet på NTI Handelsgymnasiet i Stockholm. Hon valde skolan eftersom hon fick ett bra intryck av lärarna när hon besökte skolan på ett Öppet hus.
-    Jag fick ett trevligt mottagande och de visade ett engagemang i mig, inte bara för att de ville få in mig på skolan utan för att de faktiskt brydde sig om mig. Vilket jag inte fann hos de andra skolorna jag var på. Dessutom blev jag mycket intresserad av deras kurser och sättet att arbeta på, berättar Veronica.

Möjlighet till högskolebehörighet

På NTI Handelsgymnasiet väljer man inriktning i årskurs 2. Man kan också välja om man vill gå högskoleförberedande eller yrkesförberedande inriktning. På Handels- och administrationsprogrammet läser man både handelsrelaterade ämnen som Branschkunskap och Entreprenörskap och kärnämnen som Matematik och Engelska.
-    Programmet passar mig utmärkt eftersom jag är intresserad av ämnet, man får många nyttiga kunskaper som man behöver i arbetslivet, menar Veronica.

Projektarbeten och praktik

Veronica berättar också att de inom handelsämnena mest arbetar i projekt, både stora och lite mindre. Ibland har man även prov, men framförallt gör man projektarbeten, där efterforskning har en viktig roll, liksom fältstudier och intervjuer med människor som arbetar med ämnet man studerar.
-    Vi får lära oss hur man ska planera ett projektarbete, hur det går till och allt man behöver veta om det, om samarbete och hur man sedan presenterar resultatet. Jag har fått ut mycket bra kunskap från dessa projektarbeten.

När Veronica letade gymnasium tittade hon särskilt på möjligheterna till praktik. På NTI Handelsgymnasiets Handels- och administrationsprogram i Stockholm har man lagom mycket praktik, menar Veronica, och fortsätter:
-    Det är viktigt eftersom man då får testa på allt det man får lära sig om i skolan!

Vill bli butikschef efter NTI Handelsgymnasiet

Veronica har redan klart för sig vad hon vill göra efter gymnasiet och känner att utbildningen på NTI Handelsgymnasiet i Stockholm är ett steg på rätt väg mot att nå sitt mål: att bli butikschef eller att starta en egen butik. För att nå dit funderar hon också plugga vidare på yrkeshögskola, så småningom.
-    Jag tror att med hjälp av utbildningen jag får nu och vidare studier efter gymnasiet så kan jag mycket väl uppnå mina mål. Jag kommer alltså att plugga vidare efter gymnasiet, kanske inte direkt om jag vill jobba ett år, funderar Veronica.

Lär sig starta eget företag på gymnasiet

Något av det roligaste Veronica gjort under sitt första år på NTI Handelsgymnasiet är ett projektarbete skolans elever arbetar med i ämnet Entreprenörskap. Här får eleverna förbereda sig inför UF i årskurs 2, då de får starta och driva ett eget företag. I denna förberedelsefas får Veronica och hennes klasskamrater uppfinna eller utveckla en produkt samtidigt som de lär sig om processen det innebär att ta fram en ny idé.

En ”störtskön” skola i Stockholm!

Veronica gillar NTI Handelsgymnasiet eftersom lärarna är ämneskunniga, engagerade och omhändertagande.
-    Jag har aldrig känt mig så omhändertagen av en lärare som jag gör nu. Vi får mycket eget ansvar men de ser även till att vi klara av det så att vi ska klara av skolgången.

Hon gillar också skolans lokaler som är nyrenoverade, fräscha och rymliga. Tack vare att NTI Handelsgymnasiet är relativt liten har man en bra gemenskap, vilket förstärks av att lärare, rektor och elever arbetar tillsammans.
-    Det är kul att gå i en skola där man kan umgås med alla. Det är en skola med kunniga och omtänksamma lärare som man ut få mycket av, jag har lärt mig så otroligt mycket under den tid jag har gått på skolan. NTI Handelsgymnasiet är en störtskön skola med trevliga elever och fräscha lokaler!

Läs mer om NTI Handelsgymnasiet Stockholm

Ta kontakt med skolan

Vill du få påminnelser inför öppet hus och annan relevant information om NTI Handelsgymnasiet Stockholm? Fyll i din uppgifter nedan.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämpas.