Hur är det att läsa på NTI-gymnasiet?

Benjamin läser Teknikprogrammet på NTI-gymnasiet medan Therese och Hampus har valt El- och energiprogrammet, inriktning Dator- och kommunikationsteknik. Läs vad de tycker om sina utbildningar på NTI-gymnasiet och vilka framtidsdrömmar de har efter gymnasiet!

NTI-gymnasiet

Benjamin Eriksson på NTI-GymnasietFramtidstänk på Teknikprogrammet

Benjamin Eriksson är 18 och går tredje året på NTI-gymnasiets Teknikprogram. Han hade hört talas om skolan från sina kompisar som rekommenderade den.
-    Jag var väldigt dator- och teknikintresserad i nian och då visste jag att det var NTI-gymnasiet som gällde. Skolan har ett gott rykte vilket var en stor anledning till mitt val, berättar Benjamin.

- Skolan är också utvecklingsvänlig och har ett framtidstänk. I alla tekniska kurser läser man både historia inom ämnet men även mycket om framtiden, vad som håller på att forskas om och vad som håller på att utvecklas. Det är väldigt häftigt att veta vad som kommer och sen se när det slår igenom. SSD-hårddiskar läste vi till exempel om i ettan då ingen hade det och nu finns de överallt, säger Benjamin.

Bra förberedelse för högskola och universitet

Teknikprogrammet lägger en bra grund för vidare studier och ger kunskaper inom programmering, matematik och fysik. Till en början var Benjamin mest intresserad av nätverksteknik, men har utvecklat sitt tekniska intresse till att även innefatta grundläggande datorteknik och matematik.

NTI-gymnasiet är en liten skola, vilket är en fördel, menar Benjamin. Skolan erbjuder en öppen och trygg miljö med kompisar överallt och pedagogiska lärare. Eleverna i Benjamins klass har många olika intressen, vilket leder till spännande diskussioner och en bra sammanhållning.

Vill arbeta med utveckling av algoritmer

I framtiden vill Benjamin jobba med algoritmutveckling vilket ligger till grund för alla program och webbtjänster som Google, Facebook och YouTube. För att nå dit kommer han så småningom läsa Datorteknik eller Teknisk matematik på Chalmers. Redan nu under utbildningen på NTI Gymnasiet läser Benjamin datorteknik.
-    Datorteknik var en väldigt kul och praktisk kurs. Då fick vi plocka isär och greja med datorer. Fysiken har också varit kul, man får en väldigt bra förståelse av hur allt hänger ihop och funkar.

Man växer upp på NTI-gymnasiet

På NTI-gymnasiet finns alla möjligheter att bli vad man vill, och för alla som har ett mål är NTI ett bra val, menar Benjamin. Lärare och mentorer finns alltid som stöd och hjälper eleverna att nå sina mål. Och vet man inte innan vad man vill göra ger skolans kurser bra inspiration, så var det för Benjamin.
-    Jag kommer att se tillbaka på min tid här som  en väldigt formande tid. Jag tror att NTI-gymnasiet kommer att ha gett mig studiegrund och vägledning för vad jag kommer att göra i framtiden. Man växer upp här kan man säga.

Therese Levin valde Dator- och kommunikationsteknik på NTI Gymnasiet i LundTherese, 16: "Här får jag mecka med datorer!"

Therese Levin är 16 år och läser första året på El- och energiprogrammet på NTI-gymnasiet i Lund. Hon valde skolan för att hon upplevde den som mysig och för att den gav henne möjlighet att syssla med det hennes stora intresse:
-    Här får jag göra det jag vill, mecka med datorer!

På El- och energiprogrammet läser eleverna dator- och kommunikationsteknik – ett praktiskt ämne där eleverna gör mycket själva. I utbildningen ingår också praktik på en arbetsplats i årskurs två och tre.

På NTI-gymnasiet i Lund är lärarna bra och bryr sig om eleverna, tycker Therese. Skolans lokaler är lagom stora och eleverna har tillgång till det mesta. Även klassen är bra, menar Therese, de har en bra sammanhållning och har det roligt tillsammans.

Vill läsa programmering efter gymnasiet

Drömjobbet är att få arbeta med IT eller nätvärksteknik. Therese funderar på att läsa de två ämnen som behövs för att hon ska bli högskolebehörig, för att sedan läsa vidare inom programmering.

Vad har varit bäst då under tiden på NTI Gymnasiet?

-    Det roligaste jag har gjort hittills är att bygga upp datorer och lanet vi hade när vi började, berättar Therese och fortsätter: om man är teknikintresserad så är detta det rätta programmet, för att vi får lära oss mycket om teknik och IT.

Hampus Holm läser El- och energiprogrammet på NTI Gymnasiet i LundDatorer i fokus även för Hampus, 16

Hampus Holm, 16, studerar även han på NTI-gymnasiets El- och energiprogram i Lund. Han går första året på skolan och valde NTI för att han tyckte det var en trevlig skola. Hampus läser Dator- och kommunikationsteknik – ett roligt program för de som är intresserade av datorer, menar Hampus.

Vill arbeta med IT och support

Hampus pendlar mellan skolan i Lund och hemmet i Malmö, något som funkar bra. På NTI-gymnasiet får Hampus en praktisk utbildning som förbereder för yrkeslivet men som också ger utrymme för högskolebehörighet. Han vill läsa vidare efter gymnasiet för att sedan arbeta som ”IT-kille” eller som support inom polisen. Han tycker att utbildningen på NTI-gymnasiets inriktning Dator- och kommunikationsteknik har bra lärare som är både snälla och omtänksamma. Även lokalerna får tummen upp av Hampus:
- Det är ett klassrum fullt med datorer, vilket jag gillar.

På frågan vad som har varit bäst på NTI-gymnasiets utbildning i Dator- och kommunikationsteknik kommer svaret snabbt:
-    Lanet!

Se en översikt över alla NTI-gymnasier här!

Ta kontakt med skolan