Greta och Fredriks elitsatsning på skidåkning

Här får du läsa om Greta Nilsson och Fredrik Bauer som båda älskar skidåkning och drömmer om en framtid inom alpin skidåkning. De valde Malung-Sälens gymnasieskola för deras specifika Alpina Riksidrottsprogram som är kombinerat med Samhällsvetenskapsprogrammet. Det är ett perfekt sätt att förena sin elitsatsning med gymnasiestudier. Båda två flyttade från sina familjehem för att bo och studera på Malung-Sälens gymnasieskola och trivs, både med vänner, lärare och med skolan och framför allt med skidåkningen.

Malung-Sälens gymnasieskola

Greta vill jobba med skidåkning efter gymnasietGreta på Malung-Sälens gymnasieskola

Greta Nilsson är 17 år och går på Malung-Sälens gymnasieskolas Alpina Riksidrottsprogram, efter hennes karriär vill hon jobba med skidåkning. Riksidrottsprogrammet är kombinerat med det vanliga nationella programmet Samhällsvetenskapsprogrammet. Detta var perfekt för Greta som tog chansen att kombinera sina studier med elitsatsning. Utbildningen är fyra år.

Greta har fått jobba mycket på distans vilket det blir med anledning av all träning. Det är något som passar Greta bra. Greta tycker också att det är bra att lärarna på skolan har förståelse när eleverna är borta på tävlingar.

Flyttade från sin hemstad för att studera skidåkning

Greta flyttade från sin hemstad för att börja på Malung-Sälens gymnasieskola, vilket funkar jättebra.

-    Elevboendet är jättebra, jag får nya kompisar hela tiden säger Greta.

Greta har inget drömjobb just nu men vill jobba med skidåkning i framtiden. Hon berättar också att det finns möjlighet till att plugga vidare efter gymnasiet.

Gretas bästa minne från Malung-Sälens gymnasieskola är alla skidresor som hon har gjort med sina klasskompisar. Greta vill också rekommendera sitt program för andra elever, just för att studier och skidåkning är anpassade för varandra och därför blir det en perfekt utbildning för dig som vill satsa på skidåkning. Greta säger:

-    Jag får en bra utbildning samtidigt som jag får göra det jag älskar, åka skidor på elitnivå!

Fredrik drömmer om att bli Alpin skidåkareFredrik på Malung Sälens gymnasieskola

Fredrik Bauer är 17 år och har alltid drömt om att bli Alpin skidåkare och valde utbildningen för att satsa på skidåkning och få en kvalitets utbildning på en bra skola. Fredrik går, precis som Greta, på Riksidrottsprogrammet Alpint som är kombinerat med Samhällsvetenskapsprogrammet på Malung-Sälens gymnasieskola, men med inriktningen Beteendevetenskap. Fredrik säger precis som Greta att lärarna är bra, förstående och duktiga. Kurserna är på distans och att det fungerar bra.

-    Lokalerna är sköna och klassrummen perfekta, säger Fredrik.

Fredrik flyttade också till Malung för att få gå på Malung-Sälen. Han tycker det har fungerat bra och att han har fått många vänner genom skolan. Han ville också gå på skolan för att satsa på sin skidåkning, han ser dessutom många möjligheter till utbildning och jobb efter studenten. Han tror själv att han kommer studera vidare efter gymnasiet , förmodligen inom ekonomi.

Det roligaste under tiden på Malung-Sälens gymnasieskola är att få åka skidor. En dag på Trysilfjällen var en härlig utedag berättar Fredrik. Fredrik rekommenderar verkligen skolan för andra, han säger:

– Bra lärare, trevlig skola och intressanta kurser på skolan.

Läs mer om Malung-Sälens gymnasieskola

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Malung-Sälens gymnasieskola.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämpas.