Efter studenten vill Maja plugga i Japan

Maja på LBS Kristianstad

Maja Lindahl, 18 år och går Spelgrafik på LBS Kristianstad. Hennes två största intressen är har alltid varit spel och grafik, därför det var det ett självklart val att välja Spelgrafik på LBS Kristianstad.

- Jag sökte till LBS eftersom det verkade vara en väldigt kreativ skola, något som passar mig. Skolan var inte allt för stor så det kändes som att man kunde få bättre kontakt med folk och miljön skulle inte vara för stökig. Mest av allt var det spelinriktningarna som intresserade mig och att jag skulle få möjlighet att läsa japanska, berättar hon.

På LBS Spelgrafik får hon lära sig allt om grafik, teori och hur man gör spel.

- Just nu läser jag animation där vi jobbar i både 2D och 3D. Vi får lära oss om hur man modellerar och animerar en 3D-karaktär i Autodesk Maya. Vi lär oss även basen i Adobe After Effects och där skapar vi enkla animationer, berättar hon.

Fokus på spel

Maja uppskattar projektveckorna där elever från spelgrafik och spelutveckling jobbar med spel i två veckor.

- Det ger mycket kunskap om hur processen faktiskt kan gå till. LBS Kristianstad håller också i Game Jams under skolåret som fungerar som LAN fast man skapar spel istället. Det slumpas fram en kategori man måste följa, förra gången var det "frysande gnagare". Det är väldigt kul att se vad folk hittar på.

Maja uppskattar att man jobbar kreativt i alla ämnen på LBS. Om man är en person som gillar att vara kreativ är skolan rätt. Hon tycker också att gemenskapen här härlig då många har liknande intressen.

- En annan grej LBS är bra på är miljön. Många delar samma intresse - spel, och det skapar en gemenskap som inte fanns under grundskolan, berättar hon.

Deltog på LBS Game Awards

Maja deltog på LBS Game Awards, som är ett event där elever från spelutveckling och spelgrafik träffas från alla LBS skolor i hela Sverige.

- Det var en superrolig upplevelse. Jag fick träffa många andra LBSare och testa många spel. Det fanns en jury av erfarna människor med en fot i branschen som sedan valde ut spel som vinnare i olika kategorier. Det var väldigt spännande och det kändes som att folk som har en passion för att göra spel faktiskt kan bli belönade. Vi vann inte, men jag hade väldigt kul:)

Efter studenten vill Maja plugga utomlands i Japan

- Om inte Coronaviruset förstör så kommer jag ta ett sabbatsår nästa år för att studera utomlands i Japan. Förhoppningsvis inspirerar resan mig att jobba inom den japanska spelbranschen i framtiden.

Vad ska man tänka på när man väljer gymnasium?

- Tänk på vad du vill med din skolgång. Inte specifikt vad du vill bli, utan om du vill kunna uttrycka dig mycket kreativt eller om du vill fokusera mycket på skolarbete. Välj sedan en skola som är i linje med det.

Läs mer om LBS Kreativa Gymnasiet Kristianstad

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av LBS Kreativa Gymnasiet Kristianstad.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.