"Jag älskar att labba!"

Mina på Klara Teoretiska Gymnasium Östra

“Jag har alltid tyckt att det är väldigt kul med matte och framförallt att få labba! Jag har också alltid haft lättare för de naturvetenskapliga ämnena än exempelvis de samhällsvetenskapliga, så det föll sig naturligt att välja Naturprogrammet”, säger Mina som läser andra året på Naturprogrammet på KLARA Östra.

Research inför gymnasievalet

En vän till mig från grundskolan, som då var en av skolans elevambassadörer, pratade väldigt positivt om KLARA Östra och det fick mig intresserad av att börja här. Jag besökte skolan på öppet hus och på gymnasiemässan och kände att skolan hade det jag sökte. Så jag sökte till KLARA Östra som mitt förstahandsval. För mig är det viktigt att gå på en skola med bra lärare och en skola som erbjuder bra utbildning med många möjligheter efter gymnasiet.

Jag älskar att labba

Som den naturelev jag är, älskar jag att labba. Det är ett bra sätt att tillämpa teorin i praktiken och få experimentera. Jag har lärt mig massor, exempelvis hur kemikalier sätts ihop och vad som händer i kroppen när man bär på ett virus. Vid ett tillfälle fick vi dissekera ett kohjärta, det var rätt så äckligt, men också lärorikt att se hur ett hjärta kan se ut och hur det fungerar. Det var väldigt lärorikt framförallt för de elever som vill plugga vidare till läkare eller veterinärer.

Studiebesök

Vi har varit på flera studiebesök, exempelvis har vi besökt Karolinska Universitetssjukhuset och fått se deras laboratorium och hur det fungerar. Vi har även varit på Naturhistoriska museet, det var nog min favorit.

Våra lärare

Våra lärare är underbara, de ser verkligen till att hålla undervisningen intressant och inkluderar oss i mycket, vilket gör att alla är engagerade på lektionerna. Vi har en bra relation till våra lärare och de är väldigt roliga. Deras dörrar står alltid öppna för oss, även om de har mycket att göra.

Förberedd för vidare studier

Våra lärare ser till att undervisningen är pedagogisk och varierad. En sak de är noga med är att lära oss att tänka kritiskt, på det sättet förbereder de verkligen oss för att studera vidare på högskola och universitet. Våra labbexperiment är alltid spännande och relevanta, jag tror att jag kommer ta med mig mycket kunskap och erfarenhet från våra labbar till mina framtida studier. Exempelvis har vi inom kemin fått lära oss om vilka ämnen som är farliga och vilka man ska vara försiktiga med, sådant är lärorikt och viktigt.

Efter studenten

Jag vill läsa vidare på KTH och bli inredningsarkitekt. Jag har alltid haft en inredare inom mig, jag har alltid tyckt om att göra om i mitt rum och velat bestämma hur det ska se ut i hemmet. Jag sitter gärna i timmar och tittar på inredningsprogram på TV och YouTube, jag får mycket inspiration av att se före- och efter-projekt.

En trygg plats

För mig som går naturprogrammet så innebär det en hel del plugg och det är ganska tufft och krävande många gånger. Det som gör det värt det är att vi kan ha det roligt även under de jobbiga stunderna, vi kan alltid skämta med våra lärare och ha kul i skolan. Det känns som att vi är en stor familj, vi alla hjälps åt, samarbetar och tillsammans ser vi till att vår skola är en trygg plats att vara på.