Intervju med Hanna på Klara i Göteborg

Klara Teoretiska Gymnasium Göteborg

Hanna Söder på Klara Teoretiska Gymnasium Göteborg

Intervju om Amnesty med Hannah på Klara Teoretiska Gymnasium i Göteborg

På Klara Teoretiska Gymnasium Göteborg finns det möjlighet att gå med i Amnestygruppen, en grupp som med stöd från Amnesty jobbar för att främja mänskliga rättigheter. Engagemanget har funnits länge på skolan, 2015 vann de Amnestys Stora Kreativitetspriset för de aktiviteter de ordnade under Skriv för frihet. Runt 30 elever är med i gruppen, men både övriga elever och lärare är med och stöttar deras arbete. Hanna Söder har varit med i gruppen i två år, sedan hon började i ettan. Nu går hon sista året och är kassör och fikaansvarig.

Vad gör ni som är med i Amnestygruppen?

Varje år får vi en budget från Amnesty, som vi får fördela på de olika aktiviteter vi vill göra. Vi brukar uppmärksam- ma olika dagar, som internationella kvinnodagen. Vi har också namninsamlingar för att frige samvetsfångar. Det är lätt att få in underskriften, alla är så engagerade på skolan. Vi var till exempel med och samlade in namnunderskrifter för att frige Teodora del Carmen Vásquez. Hon satt fängslad i El Salvador, dömd till livstids fängelse för att hon fick missfall. Hon frigavs 15 februari i år, efter påtryckningar från bland andra Amnesty. Det var otroligt häftigt att ha varit med och bidragit till det.

Vad är ett par viktiga saker ni har uppnått?

I år gick vi i Amnestygruppen för första gången i Prideparaden. Jag var med och arrangerade det, och jag är stolt över hur bra det blev. Vi var ungefär 25 personer som gick i tåget, tillsammans med elever från elevkåren. Jag tycker att det är viktigt att visa vilka värderingar vi som skola har. Varje år anordnar vi också en temadag för alla nya ettor, som brukar vara väldigt uppskattad.

Var har ni för mål i år?

Vi vill att det ska vara ännu lättare att kombinera arbetet med mänskliga rättigheter med skolarbetet. Alla engagerar sig efter vad man har tid med, har du en stressig period med många prov måste du prioritera det först. Men vi vill också satsa på att få ännu bättre sammanhållning i gruppen.

Läs mer om Klara Teoretiska Gymnasium Göteborg Postgatan

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Klara Teoretiska Gymnasium Göteborg Postgatan.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.