Internationella projekt på KLARA

Varför ska man välja KLARA Västerås?

–Utlandsresorna! Till våren ska hela klassen åka till Cordoba i Spanien och besöka en spansk partnerskola som en del av  Erasmus+. Vi arbetar med ett internationellt projekt kopplat till de globala målen som går ut på att jämföra vilka skillnader det finns mellan hur de olika länderna arbetar. Det ska bli så roligt!

Jag tycker att det är viktigt att få ett bredare perspektiv, vilket jag upplever att man får genom att besöka andra länder och andra kulturer. Det är inte alla skolor som får chansen att göra det!

Hur är lärarna på skolan?

–Jag tycker att lärarna är väldigt stöttande och ger mycket feedback. Vi får den hjälp vi behöver och lärarna gör sitt bästa för att vi ska lyckas med våra studier.

Berätta om stämningen på skolan!

–Vi har en bra sammanhållning på skolan där alla kan umgås med alla, det är inga grupperingar på skolan, vilket känns väldigt tryggt! På rasterna brukar vi umgås, spela kortspel eller promenera när det är fint väder.

Det är även väldigt roligt att gå på en nystartad skola, vi har ett stort elevinflytande och kan vara med och påverka!

Vad har du för framtidsplaner?

–Jag vill gärna plugga utomlands, men har ännu inte bestämt mig för vad. Jag valde samhäll/beteende eftersom det är en väldigt bred inriktning med många valmöjligheter. Drömmen är att plugga vidare i Frankrike!

Vad är ditt bästa tips till en niondeklassare som ska börja på gymnasiet?

–Stressa inte för mycket, jag var själv väldigt stressad de första dagarna. Jag är från Enköping, men ville gärna välja en skola i en annan stad. Jag hade ingen aning om hur det skulle bli att börja på en skola i en ny stad och tänkte därför att alla redan skulle känna varandra och att jag skulle hamna utanför. Men alla är nya!

Jag tror att det är viktigt att ha en öppen inställning, våga prata med alla och inte ha förutfattade meningar. Man måste bjuda lite på sig själv! Om man inte trivs så kan man alltid byta, men var öppen så kommer det att gå bra!

Läs mer om Klara Teoretiska Gymnasium i Västerås

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Klara Teoretiska Gymnasium i Västerås.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.