Tomas berättar om sin resa på Sågbäcksgymnasiet

Tomas går nu första året på Barn- och fritidsprogrammet med pedagogisk inriktning. När han började på Sågbäcksgymnasiet saknade han vissa betyg från högstadiet och läste in dem under ett år på yrkesintroduktion, Barn och fritid. Efter studenten planerar han för mer studier - Tomas siktar nämligen på att bli psykolog.

Varför ville du börja på Sågbäcksgymnasiet?

- Jag ville börja på Sågbäck eftersom det var närmast mitt hus och jag hade hört från mina vänner, som gått i den här skolan, att det är en bra skola. De rekommenderar skolan till mig så jag valde den i förstahand.

Idag går Tomas på ett nationellt gymnasieprogram, men vägen dit har inte alltid varit rak och enkel.

- Min skolbakgrund har varit upp och ner under den tiden jag gick i högstadiet. Jag fick inte den hjälp jag behövde för att kunna lyckas, så jag var tvungen att gå om ett år på Sågbäcksgymnasiet. Under tiden jag gick på Sågbäcksgymnasiets introduktionsprogram lärde jag mig mycket mer än vad jag lärde mig i högstadiet. De lärarna jag hade visste exakt hur man ska lära ut för att eleven ska förstå, och det är jag enormt tacksam över. Jag behöver inte nämna några namn men de lärarna vet vilka de är!

Jag läste på yrkesintroduktion, Barn- och Fritid och försökte höja mina betyg. Jag klarade det och fick högre än godkänt i de ämnen jag behövde höja mig i. Jag valde att läsa vidare på Barn- och Fritidsprogrammet eftersom jag  redan hade lite erfarenhet.

Tomas gillar att lokalerna känns så fräscha. Vad mer tycker du är bra?

- Det jag tycker är bäst med den här skolan är hur eleverna är med varandra  och hur trygg själva skolan känns.

Tomas är väldigt positiv till lärarna och deras pedagogiska kunskap.

- Det som är bra med lärarna här att de är väldigt snälla, sköter sig och man får den hjälp man behöver - de hjälper så mycket de kan för att man ska kunna förstå.

Vad är roligast på ditt program och vad har varit roligast hittills under gymnasietiden?

- Det som är roligast är de lärarna jag har och de elever jag får gå med. Det är väldigt kul att få gå med elever som är roliga och har humor, hjälpsamma. Det är trevligt!

- Det roligaste hittills har varit att träffa nya människor samt träffa de duktiga lärarna. Ännu idag är jag tacksam för där jag är just nu.

Vad ska du göra efter gymnasiet?

- Det jag har tänkt efter gymnasiet…först så tänkte jag att jag skulle utbilda mig till lärare men sen tänkte jag idrottslärare. Men sen bytte jag till psykolog, så efter gymnasiet har jag planerat att studera vidare till psykolog. Jag känner att det skulle passa mig. Jag har familj och vänner som stöttar på under den resan.

Att börja på Sågbäcksgymnasiet var det bästa valet jag kunde ha gjort!

Vad är det bästa med APL-veckorna?

- Man får träffa nya människor och jobba med människor man inte känner och inte har sett innan. Det är trevligt att träffa nya människor då man kan bygga relationer och vänskap med dem. Jag gillar att jobba med nya människor!

Läs mer om Sågbäcksgymnasiet

Ta kontakt med skolan

För att beställa information eller komma i kontakt med Sågbäcksgymnasiet, fyll i följande uppgifter:

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.