Fastighet – Socialt jobb med varierade arbetsuppgifter

FU - Fastighetsbranschens Utbildningsnämnd

Oscar”Andra barn drömde om att bli polis, jag ville bli fastighetsskötare.”

Oscar Bromert är 17 år och bor på Lidingö. Han går andra året på VVS- och fastighetsprogrammet med inriktning Fastighet. När han inte pluggar hänger han med kompisar och tränar på gym några gånger i veckan. För honom var det en självklarhet att gå fastighetsinriktningen på VVS- och fastighetsprogrammet. Hans pappa är i fastighetsbranschen och Oscar har sedan han var liten grabb hängt fastighetsskötarna på pappas jobb i hasorna.

– Och det här är en växande bransch, jag vet att det finns jobb när jag blir klar med utbildningen, säger han.

Bland det bästa med att jobba inom fastighetsbranschen är att arbetet är så varierat.

– Men det absolut bästa är att träffa alla människor. Och att de blir glada när man kommer och fixar saker åt dem, säger Oscar.

Kompisar som går andra utbildningar har ofta en felaktig uppfattning om vad yrkena inom fastighet innebär.

– De tror att vi krattar löv och skottar snö, men det här jobbet handlar om så mycket mer än så.

När han gått ut gymnasiet kan han bli fastighetsskötare, fastighetsvärd eller fastighetstekniker. En fastighetsskötare har mer ansvar för skötseln utomhus medan teknikern även sysslar med husens värme- och ventilationssystem. En fastighetsvärd har mycket kontakt med hyresgäster och är länken mellan hyresgästerna och fastighetsägaren.

Efter gymnasiet har Oscar först tänkt studera vidare till förvaltare för att så småningom starta ett eget företag inom fastighetsbranschen.

– Den stora efterfrågan på duktiga och kunniga människor i det här yrket tror jag kommer att göra att det går att tjäna bra med pengar i fastighetsbranschen, säger Oscar.

Philip”Att lära sig så många olika saker är roligt, och samtidigt det svåraste i jobbet.”

Philip Saville, Nacka, är 18 år och går på VVS- och fastighetsprogrammets fastighetsinriktning på Nacka Praktiska. Han ägnar stor del av sin fritid till att spela innebandy. Genom en kompis fick han upp ögonen för skolan och bokade ett möte med biträdande rektorn för att få reda på vilka utbildningar som erbjöds. Han fastnade för fastighetsutbildningen.

– Fastighetsbranschen är en intressant bransch med yrken som är väldigt breda. Man får göra många olika saker och den ena dagen är inte den andra lik, säger Philip.

Det innebär förstås att man på utbildningen behöver lära sig många olika typer av arbetsuppgifter, vilket Philip också menar är det svåraste i utbildningen.

– Ena stunden får du hålla på med el och i nästa rörmokeri. Men det är också det som gör det roligt – och det är en utmaning.

En viktig del i utbildningen är att få praktisera. På Nacka Praktiska är eleverna ute på praktik tre dagar i veckan år två, ett upplägg som Philip tycker är bra.

– Jag tycker det är bra att varva praktik och teori så att man inte glömmer praktiken när man är tillbaka i skolan och tvärtom, säger han.

Han skulle definitivt rekommendera VVS- och fastighetsprogrammets fastighetsinriktning.

– Man blir inte skoltrött, och vi har riktigt roligt i skolan.

Philip hoppas få jobb på det företag där han gör sin praktik efter gymnasiet men har planer på att efter några år starta eget företag.