Intervju med Nellie Rosén, 20 år

Film & Musikgymnasiet

Nellie Rosén

Vad gör du nu?

- Just nu så pluggar jag fotografi på en ettårig utbildning på Sörängens Folkhögskola i Nässjö. Innan det tog jag ett sabbatsår och jobbade med ungdomar och på restaurang för sedan resa runt i Asien med en klasskompis från Film och Musikgymnasiet - en resa som fick ett tidigt slut pga. pandemin, så vi hann tyvärr inte hitta oss själva fullt ut.

Vad gör du helst på fritiden?

- På fritiden hänger jag helst med kompisar eller sitter hemma i soffan och kollar film - gärna en kombination av dem båda. Fotograferingen tar även upp mer och mer av min fritid, men jag gillar också att dansa och dagdrömma om framtida projekt.

Spelade val av gymnasieskola någon roll?

- För mig personligen spelade valet av gymnasieskola en stor roll. Innan gymnasiet var jag egentligen väldigt osäker på vad jag ville göra med mitt liv, jag har alltid varit en person som vill hinna med att prova på det mesta. Dock hade jag precis innan gymnasievalet fått ett växande intresse för foto och film och valde just Film & Musikgymnasiet för att utforska dem intressena. Efter studenten har det inte gått många dagar utan att jag haft en kamera i handen och jag tror aldrig att jag själv hade utforskat denna kreativa sidan om det inte var för min tid på skolan.

Därför valde jag FMG

- Det fanns egentligen en stor anledning till att jag valde Film & Musikgymnasiet. Jag minns när jag och min mamma var på gymnasiemässan i Norrköping och jag fortfarande var osäker på vad jag skulle välja för gymnasium - då jag inte riktigt visste vad jag ville göra med mitt liv. Jag gick runt till många olika skolor och kände inte starkt för någon men i samma sekund som man klev in i Film & Musikgymnasiets monter kändes det som hemma. Det var elever och lärare som välkomnade en med öppna armar och det kändes som deras försök att lära känna oss som kom dit var mer än bara ett reklamtrick. Så när jag gick därifrån längtade jag redan till att få komma tillbaka och få vara en del av denna gemenskap.

Tre bra saker med skolan:

1. Gemenskapen - Det finns alltid oroligheter med att börja på en liten skola, speciellt en friskola. Men under hela min tid på Film & Musikgymnasiet kändes det som om man var en stor familj och som att man kunde prata med allt och alla. Jag tror just faktumet att det är en mindre skola gjorde att man kom varandra närmare, både elever och lärare, och att alla blev sedda, vilket gjorde tiden på skolan ännu mer speciell.

2. Den breda utbildningen  - Efter studenten kände jag att jag hade fått provat på allt och lite till inom film / foto och visuell design. Man fokuserade inte bara på en sida av ett ämne utan vi fick experimentera med alla sidor - med allt från dokumentärfilmer, företagsfilmer och kortfilmer till modellfotografering, reklamfotografering, photoshop och abstrakt fotografering.

3. Delaktigheten - På Film & Musikgymnasiet kände jag själv alltid att man kunde vara med att påverka och att allas åsikter räknades. Vare sig det var i klassrummet eller ute på rasten, om det handlade på utbildningen eller övriga aktiviteter, så kändes det alltid som att eleverna prioriterades. Jag själv var bla.a med som ordförande i elevrådet och där hade vi en kontinuerlig kontakt med rektorn och lärare om olika frågor.

Läs mer om Film & Musikgymnasiet

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Film & Musikgymnasiet.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.