Hur är det att plugga frisör på gymnasiet?

Drottning Blankas Gymnasieskola i Trollhättan

Erin och Chloe läser båda frisörprogrammet på Drottning Blankas Gymnasieskola i Trollhättan. I den här intervjun delar de med sig av sina tankar kring utbildning och gymnasievalet.

Varför valde ni att plugga frisörprogrammet på Drottning Blanka?

Chloe: Jag hade fått ett gott intryck av Drottning Blanka redan innan jag besökte skolan på öppet hus. Väl där såg jag att lokalerna var fräscha och att lärarna verkade seriösa. Eleverna pratade dessutom gott om programmet. Jag har alltid tyckt att det är intressant med skönhet och frisör är ett yrke som jag vill jobba med i framtiden.Det känns roligt att vi faktiskt blir någonting efter utbildningen. Att vi blir frisörer!

Erin: För mig var frisör inte ett helt självklart val. När jag försökte komma på vad jag ville plugga tänkte jag först att stylist skulle passa mig. Sedan insåg jag att jag  ville göra någonting ännu mer konkret och kreativt. Jag har däremot alltid vetat att jag vill gå ett yrkesförberedande gymnasieprogram. Det var härligt att kunna välja själv och gå efter mina intressen. På högstadiet var jag lite skoltrött, men det har vänt nu när jag pluggar frisör – just för att det är praktiskt. Här är det inte samma fokus på läxor och prov, utan lärarna ser till att vi faktiskt jobbar på lektionerna så att vi slipper sitta hemma.

Vad får ni lära er på programmet?

Båda: Allt möjligt som har med hår att göra. Vi lär oss olika klippningar, färgningar och uppsättningar.I kursen Material och miljö får vi lära oss alltifrån kemin i schampo, till olika kundtyper och hur man hanterar dem. Även om det är en mer teoretisk kurs känns det roligt, just för att vi själva har valt att gå den här linjen. Det är den största skillnaden mot högstadiet. Allt blir lättare och roligare när man faktiskt är intresserad av det man läser.

Vad har varit det bästa med utbildningen hittills?

Båda: All kunskap vi har fått! Redan i ettan började kompisar fråga om vi kunde klippa dem – då var det kul att känna att man faktiskt har den kunskapen så tidigt i utbildningen.

Chloe:Min familj är glada för att jag valt någonting jag tycker om att och att jag dessutom har en plan för livet och framtiden – för det är just vad frisörprogrammet innebär.

Erin: Att vi har jättebra lärare. Dels är de kunniga och har otrolig erfarenhet, men de är dessutom väldigt engagerade i mig som person.

Har ni några tips kring hur man kan tänka kring gymnasievalet?

Erin: Mitt tips är att inte tänka så mycket – försök känna efter istället! Ett tag tänkte jag jättemycket hela tiden och blev tillslut superförvirrad. Då gick jag på öppet hus och fick en tydlig bild av det istället. Sedan ska man ju komma ihåg att det alltid finns möjlighet att byta.

Chloe: Gymnasiet är frivilligt så det ska vara kul! Sedan ska man ju tänka på att även om man väljer ett yrkesförberedande program så går det fortfarande att läsa till full behörighet. På det viset ser man till att  vara redo för yrkeslivet efter gymnasiet samtidigt som man kan välja att plugga vidare. Och så har man dessutom sett till att ha tre roliga år!

Ta kontakt med skolan