Indra Lindström

Brinellgymnasiet

Indra Lindström

Indra Lindström är 17 år och går andra året på frisörprogrammet på Brinellgymnasiet. Hon upptäckte tidigt vad hon vill göra i framtiden. Redan i årskurs sju var hon inne på vilken utbildning hon skulle välja på gymnasiet och efter praktik under högstadietiden beslutade hon sig för att söka till frisörprogrammet.

- Jag är en praktisk människa som gillar att arbeta med mina händer. Jag är inte lika intresserad av de teoretiska ämnena. Därför passar det här programmet mig väldigt bra, säger Indra.

Indra bor i Landsbro som ligger utanför Vetlanda. Varje dag går hon upp klockan halv 5 för att hinna till skolan.

- Det är tufft och ibland har jag funderat på om det är värt det. Men jag vet vad jag vill och jag vill verkligen slutföra den här utbildningen så jag kan arbeta med mitt drömyrke. Brinellgymnasiet var mitt närmsta alternativ eftersom frisörprogrammet inte finns i Vetlanda, förklarar Indra.

Vad tycker du om dina lärare och era lokaler?

- Lärarna är bra! De är olika och kompletterar varandra. Lokalerna är väldigt fina och fräscha. Det är skönt att vi har en egen avdelning för frisörerna.

Vad tycker du om klassen?

- Vi har en jättebra klass, där alla kommer bra överens och vi har väldigt roligt tillsammans.

Kan du berätta vad som är så speciellt med att gå ett yrkesprogram, som frisörprogrammet är?

- Vi arbetar praktiskt tre dagar i veckan då vi har praktik, kundpass och modellpass. Vi läser också en del teori, exempelvis hur det historiskt har sett ut när det gäller frisöryrket.

I årskurs två får eleverna börja färga hår och det tycker Indra är jättekul. Ett annat roligt minne från gymnasietiden hittills var avslutningen i årskurs 1.

- Då var vi hemma hos min handledare och fikade, spelade kubb och pratade om allt möjligt. Det var riktigt mysigt!

Indras dröm är att öppna en egen frisörsalong i huset där hon bor nu.

- Min mamma hade tidigare en garnaffär i vår källare och där tänker jag att jag ska driva min egen verksamhet i framtiden.

Indra är nöjd med sitt gymnasieval och kan verkligen rekommendera frisörprogrammet till andra.

- Jag är glad att jag valde det jag själv ville läsa och inte det som mina kompisar valde. Då hade jag läst floristprogrammet i Vetlanda och det hade inte alls passat mig.

Läs mer om Brinellgymnasiet

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Brinellgymnasiet.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.