"Skolan lever verkligen upp till mina förväntningar"

ProCivitas Lund

Matilda tycker att gemenskapen och relationen mellan lärare och elever utmärker sig på ProCivitas. Hon trivs med att gå på en mindre skola där alla känner alla, där eleverna är studiemotiverade och där lärarna är väldigt kunniga inom sina ämnen.

Hur kommer det sig att du valde ProCivitas Lund?

– Innan jag började på ProCivitas hade jag hört mycket bra saker om skolan från äldre kompisar som gick där. Det landade i att jag sökte och skolan lever verkligen upp till mina förväntningar.

Ju längre tid jag går här, desto bättre tycker jag att skolan blir! Jag trivs med att det är en liten skola. Jag upplever att man får en bättre relation till lärarna och eleverna eftersom att man lär känna alla på skolan. Här är alla studiemotiverade och lärarna väldigt kunniga inom sina ämnen, vilket också bidrar till att man själv blir mer driven.

Varför Naturvetenskapsprogrammet?

– Jag har alltid varit intresserad av de naturvetenskapliga ämnena. Det är en bred utbildning som ger en många framtida möjligheter. Vi labbar väldigt mycket, vilket gör att man får en större förståelse för det man studerar. Labbet på ProCivitas är professionellt, väldigt likt ett laboratorium på ett universitet eller på en arbetsplats. Jag upplever att vi blir väldigt bra förberedda inför att studera vidare.

Berätta om stämningen på skolan!

– Det är väldigt mysig stämning här! ProCivitas Lund är en liten skola och man kan alltid bolla frågor och tankar med elever från andra årskurser om man behöver hjälp. Vi har även en elevkår som styr upp många roliga aktiviteter för alla årskurser och det bidrar till en ökad gemenskap på skolan där alla lär känna varandra.

Vad har du för framtidsplaner?

– Jag vill läsa vidare efter gymnasiet och jobba med någonting inom naturvetenskap. Att gå natur ger mig stora valmöjligheter när det kommer till vidare studier.

Vad är dina tips till en elev som ska välja gymnasium?

– Välj ett program som du tycker verkar roligt och som du tror att du kommer trivas på! Välj inte skola eller linje utifrån vad dina vänner väljer, du kommer att få nya vänner under din gymnasietid!