Mikaela studerar till Målare

Praktiska Gymnasiet Skövde

Mikaela studerar till Målare

Mikaela Ångbäck går andra året på bygg- och anläggningsprogrammet på Praktiska Gymnasiet Skövde. Hon har valt inriktningen måleri:

– Jag tycker att yrket som målare passar mig jättebra då det är praktisk.

Varför valde du ditt program och skolan?

Jag fastnade för hur skolan byggt upp undervisningen med hälften praktik och hälften teori. Från början så sökte jag in till vård- och omsorgsprogrammet men jag kände efter ett tag att det inte passade mig. Så bytte klass till måleri då det fanns plats. Jag hade aldrig problem med att välja vad jag skulle utbilda mig till då jag alltid haft flera intressen.

Jag tycker att yrket som målare passar mig jättebra då det är praktisk. Man får oftast använda färg eller skapa och se skillnad. Jag får bland annat träna på tålamod och att vara noggrann.

Berätta om din utbildning!

Första året så har man praktik två dagar i veckan. Andra och tredje året har man praktik tre dagar i veckan. Resterande dagar har vi teoretiska ämnen i skolan. Lärarna testar oss lite till och från för att se vad vi kan och hur vi ligger till.

Efter som att jag utbildar mig till målare så läser vi om allt möjligt. Det kan vara hur man jobbar ergonomiskt till vad för material eller verktyg man använder. När det kommer till de teoretiska ämnena så har vi lektioner tillsammans med hela bygg- och anläggningsprogrammet.

Vad är det bästa med att vara ute på APL?

Att det blir på mer allvar. Jag får känna hur det är att vara ute i arbetslivet. Och alla olika personer jag får chans att träffa. Jag får göra allt möjligt på min APL-plats, vilket är väldigt lärorikt.

Hur är lärarna på skolan?

Jag tycker att lärarna är bra! De skämtar med oss elever och går runt och pratar med oss.

Vilket är ditt drömjobb?

Jag har faktiskt flera drömjobb! Ett av dem är målare där det finns flera olika karriärmöjligheter.

Vad är det roligaste du gjort under utbildningen?

Det roligaste har nog varit praktiken. Och alla personer jag träffat och lärt känna under utbildningen.

Varför ska man söka till Praktiska Gymnasiet Skövde?

Gillar du att lära dig praktiskt så kommer Praktiska Gymnasiet fungera jättebra. Gillar man dessutom mindre skolor som våran, så kommer du nog trivas jättebra. Om du är en person som kan bita ihop vid utmaningar och utföra dina uppgifter ordentligt så passar måleri dig bra. Som målare är det inte bara att måla som gäller, utan det är så mycket mer än vad man tror.