Mikael Elias - ett lätt val!

Klara Eklund fick ett varmt och välkomnande intryck på öppet hus. Frida Wallin gick på magkänslan som sa att detta var skolan hon skulle välja. Här berättar tjejerna om sin tid på Mikael Elias Gymnasium i Karlskrona!

Mikael Elias Gymnasium Karlskrona

Klara på Mikael Elias Gymnasium KarlskronaKlara: “Ett varmt och välkomnande intryck”

Klara Eklund är 18 år och går på naturprogrammet på Mikael Elias Gymnasium i Karlskrona. Klara valde naturlinjen eftersom hon alltid varit mest intresserad av de naturvetenskapliga ämnena.
  - Mikael Elias Gymnasium gav ett varmt och välkomnande intryck på öppet hus. Dessutom hade jag hört gott om skolan, berättar Klara.

Natur på Mikael Elias följer samma studieplan som andra gymnasieskolor fast utbildningen blir mer varierad. En vanlig skoldag för Klara kan innebära en fysiklektion med laboration på förmiddagen och en biologiexkursion i naturen på eftermiddagen. Det ingår också mycket matte i utbildningen, men med den följer också valfri mattestuga och möjligheter till extra hjälp. Unikt för Mikael Elias i Karlskrona är att alla tredjeårselever har Kriminalteknik på schemat. På dessa lektioner lär eleverna sig allt från att leta spår på en brottsplats till att analysera krutrester och fingeravtryck på laboratorium.
  - Utbildningen är alltså båda praktisk och teoretisk med såväl diskussionsövningar som prov, förklarar Klara.

Nobelmiddag och välgörenhetsfika

Mikael Elias Gymnasium i Karlskrona är ganska liten, men det finns både luftiga lektionssalar och mysiga sällskapsrum. Efter tre år har Klara lärt känna sin klass och sina lärare väl. Ungefär en gång i månaden har de någon aktivitet, till exempel Nobelmiddag, välgörenhetsfika eller utomhustävlingar för att stärka sammanhållningen på skolan.
  - Gemenskapen och tryggheten har uppmuntrat mig till att fråga andra om hjälp och ge förslag om allt möjligt i alla ämnen. Lärarna värdesätter utvärdering och respons i samtliga kurser vilket har gjort mig mycket nöjd med det stöd jag fått, säger Klara.

Liksom många andra som väljer natur visste Klara inte vad hon ville jobba med i framtiden då hon började gymnasiet, men med den här utbildningen får hon en bred kompetens, vilket leder till oändliga möjligheter. Klara funderar på att ta något sabbatsår efter gymnasiet för att sedan läsa vidare.

Resor och utflykter med skolan

Klara har upplevt mycket roligt under sina år på Mikael Elias Gymnasium. Bland annat har hon gjort rest på två språkresor med skolan, en till England och en till Gran Canaria. Hon har även haft en fransk student inneboende tack vare ett projekt som skolan medverkat i.
  - Detta har väckt mitt intresse för utbyte med andra kulturer och nu kan jag knappt vänta tills jag reser ut i världen!

Genom en friluftskurs som skolan anordnat har Klara också gjort utflykter och bland annat fått prova på att paddla, klättra, cykla, åka skidor vandra, och övernatta i naturen.
  - För de som gillar äventyr så är det mesta möjligt att genomföra, bara man vill, menar Klara.

Klara rekommenderar Mikael Elias Gymnasium till dig som vill "vidare" efter gymnasiet, eftersom skolan öppnar dörrarna till en mängd vidareutbildningar. Hon menar också att skolan inspirerar, oavsett vilken linje du väljer och vilket mål du har.
  - Jag har trivts fantastiskt bra och jag är säker på att du också kommer göra det, avslutar Klara.

Frida på Mikael Elias Gymnasium KarlskronaFrida litade på magkänslan

Frida Wallin är 19 år och läser också natur på Mikael Elias Gymnasium i Karlskrona. Frida gjorde ett studiebesök och kände i magen att det var rätt. Att det blev just natur föll sig naturligt då hon är intresserad av naturvetenskap och dessutom ville ha en bred utbildning.
  - Det är viktigt att intresset finns där för att få motivation till studierna, säger Frida.

På Mikael Elias Gymnasium får eleverna chans att utvecklas och ta eget ansvar, men stöd från lärarna. Frida beskriver en fräsch skola med en bra gemenskap.
  - Min klass hade inte heller kunnat vara bättre, vi har alla hittat vänner för livet, säger Frida.

Vad som väntar efter studenten vet inte Frida ännu. Så småningom vill hon plugga vidare, men vad det blir inom får tiden utvisa – och den viktiga magkänslan.
  - Jag hoppas kunna hitta en utbildning där jag känner att magkänslan är rätt, för den tror jag på!

”En skola för dig som vill ta eget ansvar”

Frida bär med sig många fina minnen från sina tre år på skolan. Hon har fått göra flera utlandsresor och hunnit med mycket roligt utöver pluggandet. Frida rekommenderar fler att söka till Mikael Elias Gymnasium.
  - Jag tycker att Mikael Elias Karlskrona passar den som vill gå på en mindre skola där man blir sedd, där man tycker om att få ta eget ansvar och vara med och bestämma. Programmet passar den som är motiverad men främst och viktigast är att man är intresserad av de naturvetenskapliga ämnena, säger Frida.