Mariam läser Handels- och administrationsprogrammet på Praktiska Gymnasiet Malmö City

Praktiska Gymnasiet Malmö City

Mariam på Praktiska Gymnasiet Malmö City

Mariam Qaddah är 19 år och läser programmet Handel och administration på Praktiska Gymnasiet Malmö City. Hon har valt inriktningen handel och service. Vi passade på att fråga Mariam vad hon tycker om skolan och sin utbildning.

”Jag är intresserad och tycker det är kul med service. Kändes som ett bra val!”

Varför valde du att läsa handel och administration?

– Jag är intresserad och tycker det är kul med service. Kändes som ett bra val!

Vad är det bästa med ditt program?

– Alla ämnen vi läser är intressanta och det är väldigt kul med praktik.

Vad vill du göra efter studenten?

– Jag ska fortsätta studera eftersom att jag har valt högskoleförberedande ämnen. Det är möjligt att läsa in högskolebehörighet här, även om det är en praktisk skola.

Varför sökte du till skolan?

– Eftersom att skolan har ett bra rykte. Jag hade hört bra saker om skolan från vänner som gått här innan.

Vad ska man tänka på när man väljer gymnasium?

– Man ska utgå utifrån sina intressen!

Varför ska man söka till Praktiska Gymnasiet Malmö City?

– Det är en bra skola där alla umgås med varandra. Eftersom att skolan är liten är det lätt att lära känna nya människor. Jag kommer jättebra överens med alla lärare och har en bra relation med dem, vilket jag tycker är väldigt viktigt. På min skola är alla som en familj.