"Lärarna finns alltid där för oss"

Praktiska gymnasiet Sundsvall

Yasin

Yasin Mohamed är 18 år och läser Bygg- och anläggningsprogrammet på Praktiska Gymnasiet Sundsvall.

Varför valde du skolan?

– Praktiska Gymnasiet hade den yrkesutbildningen jag ville gå. Det är en liten skola och det passar mig bra.

Berätta lite om din utbildning!

– Jag har fått lära mig väldigt mycket hittills. Första året fick jag lära mig om trä och bygg. Nu går jag mot golvläggare. Det tycker jag om.

Hur är lärarna på skolan?

– Jag tycker att våra lärare är positiva och hjälpsamma. Här på skolan så pratar alla med alla

Vilket är ditt drömjobb?

– Jag kommer att jobba som golvläggare efter studenten. Jag kommer att läsa vidare så småningom och vill läsa samhälle på universitet. Senare skulle jag vilja bli handledare.

Vad är det roligaste du gjort under utbildningen?

– Att jag fått träffa flera trevliga lärare och kompisar. Här på skolan så pratar alla med alla, både lärare och elever. Därför gillar jag skolan så mycket!

Vad är det bästa med att vara ute på APL?

– Att jag får lära mig hur ett arbete fungerar på plats. Jag får nya kontakter hela tiden. På min APL-plats har jag bland annat fått lära mig om golv och hur jag gör badrum.

Varför tycker du att man ska söka till Praktiska Gymnasiet Sundsvall?

– Det är en bra skola och man får utvecklas. Det finns alltid tid om man vill lära sig mer. Man behöver inte vänta på sin lektion för att få hjälp, utan lärarna finns alltid där för oss.