Elin läser Barn- och fritidsprogrammet på Praktiska gymnasiet Kungsbacka

Praktiska gymnasiet Kungsbacka

Elin på Praktiska Gymnasiet Kungsbacka

Elin Toftered är 18 år och läser sista året på Barn- och fritidsprogrammet på Praktiska Gymnasiet i Kungsbacka.

– Jag ville ut på praktik så kände att skolan skulle passa mig. Sen ville jag jobba med barn och det är precis det jag får lära mig här.

Elin bor i Landvetter och pendlar ca 1,5 h för att komma till skolan, men då det är en sån härlig gemenskap tycker hon att det är värt det.

– Alla på skolan är jättetrevliga, både elever och lärare. Jag har så underbart roliga vänner i klassen och vi skrattar mycket tillsammans. Lokalerna på skolan ser lite olika ut, vissa mindre och andra större, men lärarna brukar anpassa lektionerna utefter hur stora grupperna är.

När Elin varit ute på APL på förskolan har hon fått hjälpa till med allt möjlig.

– Jag får göra allt som personalen gör, förutom att vara ensam med barnen. Jag håller i samlingar och anordnar massa olika aktiviteter, det är mycket pedagogiskt arbete och barnen tror verkligen att jag arbetar där. Det är så kul att få se barnens olika sidor och höra alla deras meningar.

Efter studenten kan hon jobba som barnskötare, elevassistent eller fritidspedagog, men Elin har ett annat mål i siktet.

– Jag ska plugga vidare till förskollärare. Det är mitt drömjobb och jag har den högskolebehörighet jag behöver härifrån.

Praktiska Gymnasiet Kungsbacka beskriver hon som liten och familjär där man har bra kontakt med både lärare och elever.

– Alla umgås och skrattar med alla, på idrottsdagar har vi tillsammans gjort saker som att spela bowling eller gått på teater. Vi jobbar också en del självständigt i programmen och får välja mycket själva vad vi vill göra, vissa kanske skriver texter och andra gör kollage. Men det absolut bästa med Praktiska Gymnasiet och APL är att man lär sig på ett helt annat sätt jämfört med en vanlig skola, man får göra istället för att läsa.