Sök utbildning 👉

Casper har siktet inställt på byggbranschen

Praktiska Gymnasiet Skellefteå

Casper på Praktiska Gymnasiet Skellefteå

Casper började på Praktiska Gymnasiet Skellefteå hösten 2018 med siktet inställt på byggbranschen. Nu avslutar han strax årskurs två och stegar efter sommaren in på sista året i skolbänken.

För Casper var hans programval ett självklart val:

– Jag är helt enkelt praktiskt lagd och kan inte tänka mig att göra något annat.

När han skulle välja gymnasium och gymnasieprogram i årskurs 9 visste han att han ville gå en praktisk linje, och bygg- och anläggningsprogrammet stod högst i topp. I början av gymnasietiden var tanken att Casper skulle gå bygg- och anläggning med inriktning mot husbyggnad. Istället föll valet på måleri när han i slutet av årskurs ett skulle välja inriktning:

– Jag tänkte gå bygg men såg att måleri passade mig mer.

Casper är ute på APL på en lokal målerifirma tre gånger i veckan som lärling vilket innebär att 50 procent av utbildningen sker genom arbetsförlagt lärande. De andra två dagarna är han inne på skolan och läser gymnasiegemensamma ämnen.

Drömjobbet är målare. Än så länge har han inte fått konkreta erbjudanden från branschen, dock har han fått hintar vilket känns lovande inför framtiden:

– Det känns tryggt och jag kan verkligen se mig själv som målare i framtiden.

Det absolut roligaste under Caspers skoltid är just hans APL.

– Man känner sig vuxen och det är roligare än att sitta i skolbänken. Caspers dagar som målare är varierande, allt styrs av uppdrag av kunder och ingen dag är den andra lik, vilket också är något han uppskattar.

Casper trivs väldigt bra med sin skola, med sina lärare och med sin utbildning:

– Jag kan verkligen rekommendera min skola till andra, man får mycket stöd och lärarna är rätt sköna. Lärarna hänger med i svängarna om man säger så. Jag trivs bra på skolan, men mycket handlar också om att bli färdig inför ett yrke, vilket känns tryggt.