Överklassbarn på VRG Djursholm? - Forum

2010-10-31 14:05   .

Hej!
Det är så att jag är väldigt intresserad av att börja på VRG i Djursholm. Nackdelen är att jag har pratat med många, inkl min studievägledare, och de säger att det är en överklassskola för rika barn och att jag förmodligen inte kommer att trivas där. Att de e lite malliga och så. Är det så? Jag tänker fortfarande ge skolan en chans eftersom många anser att kunskapsskolan(skolan jag går i nu) är till för pluggisar o rika barn. Men jag ser inte så där jättemånga som är rika eller pluggisar. Det är klart att det finns, men inte alls i den grad många tror att det är. Skulle jättegärna vilja få svar från elever som går där, hur de upplever att det är. Skulle bli jätteglad om nån ville svara. Skulle underlätta väldigt mycket.

Beatrice:)


RE: Överklassbarn på VRG Djursholm?
2011-01-21 20:33   Felicia

Hej! Jag undrar samma sak, vill jättegärna börja på VRG Djursholm! Det verkar vara en så himla mysig och bra skola men det går ju rykten om att det är snobbigt o så...


RE: Överklassbarn på VRG Djursholm?
2011-01-24 13:25   Dan

Hej Beatrice o Felicia
På VRG Djursholm går många studiemotiverade elever och det är betygen som avgör om man kommer in på skolan, inte bostadsadressen. Skolan tar heller inte ut några avgifter, så det är precis som på alla andra skolor. Bäst vore det om ni kunde besöka vår skola och snacka direkt med eleverna. Som du antyder så går det lätt vissa ogrundade rykten om en skola och VRG:s adress, bidrar förstrås till detta felaktiga rykte. I Djursholm går det elever från 22 olika högstadieskolor runt om i hela Stockholms län, de flesta kommer från Stockholms, Danderyds och Täby kommuner.

Dan Gustafsson, bitr rektor


RE: Överklassbarn på VRG Djursholm?
2014-06-09 13:07   oskar franksson

Jag gick där 2007-2010. Om du enbart vill gå där för att få bra betyg kan jag rekommendera skolan, det finns en del bra lärare.

Dock så är det väldigt tråkig stämning på skolan. Det är som du säger mest rika barn som går där. Alla killar har bakslickat hår. Alla är moderater. Vart tredje elev är släkt med någon som går på bilderberg möten. Jag minns att det var en kille som var vegetarian som blev totalt utfryst ifrån klassen pågrund av det. Majoriteten av de som går där har vuxit upp tillsammans i Djursholm, så om man är ny så är det svårt att få vänner.


RE: Överklassbarn på VRG Djursholm?
2020-08-12 17:03   J

Kan instämma med föregående. Jag gick här 2003-2006 och kom från en kommun bortanför Sollentuna. De flesta på skolan hade antingen gått ihop sen barnsben i Djursholms samskola eller i den motsvarande skolan på Östermalm. Den lilla kvarvarande klicken hade gått ihop antingen i Danderyd eller Täby och det var lättare att få vänner bland dom, men ändå inte. Fick ingen riktig vän och efter ett par år hade jag knappt Facebook-likes-kontakt med någon av dem.
Studierna är outstanding. Gick väldigt bra på juristlinjen efter att ha förberetts på vrg och jag stod ut bland personer som var över 15 år äldre än mig på utbildning. Men socialt är det svårt att trivas om man inte hör hemma i dessa kretsar. Jag har dock inget emot deras frisyrer eller kläder.
Upplever dock inte att någon form av utfrysning eller mobbing förekom någonstans på skolan. Ingen snor din mobil heller.
Sjukt bra skola men jag hade en stel känsla kring allt det perfekta med sportlag och vrg-ramsor. Önskar jag trivdes mer än jag gjorde då det är idylliskt som en reklamfilm. Har varit kul att få njuta av en välfungerande skola men jag var bara nervös och kände mig vilsen.


Viktor Rydberg gymnasium Djursholm
Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information