Frågor om Södra Latin - Forum

2009-02-13 18:34   Alex
Hej! Jo, det är så att i min nuvarande skola har vi sedan årskurs 8 kunnat läsa c-språk. Jag valde förutom mitt b-språk som är spanska att läsa franska! Nu ligger det till så att jag på min gymnasieansökan inte ens kan välja franska överhuvudtaget :O! Jag och några kompisar som också ska söka in till södra latin ringde till dit för att fråga hur det var med språkval och så men jag fattade aldrig riktigt vad svaret var? SÅ, till min fråga.. Är det Heeelt omöjligt att läsa både spanska och franska redan från år 1 och kan man börja från steg 2 i franska då :O? Detta problem delar jag med en tjej och två andra kompisar har samma problem men omvänt alltså franska som b och spanska som c. Så! JÄTTE TACKSAM för svar! Gymnasieansökan ska vara inne på måndag ju x`D!

RE: Frågor om Södra Latin
2010-01-08 22:14   Josefine
Det är inte alls helt omöjligt att läsa ett steg 3-språk och ett steg 2-språk parallellt. Det beror på hur ditt schema kommer att se ut. Vad du väljer för språk i din gymnasieansökan spelar inte så stor roll, det finns möjlighet att ändra dina val åtminstone en månad in på terminen. Det finns två tjejer som läser tyska steg 2 och spanska steg 3 i min klass, så det borde inte vara några problem om du vill göra detsamma, fast med andra språk! Sådant där går alltid att fixa. Södras språkutbildning är för övrigt förträfflig, jag har lärt mig mer franska på en termin än vad jag gjorde i hela högstadiet(jag läser steg 3). Kom på öppet hus och kolla in!

Södra Latins gymnasium
Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information