Överklassfasoner!? - Forum

2010-01-03 17:26   Newcastle
Hejsan! Jag går i nian och ska till hösten börja min gymnasietid. Jag har tittat på lite olika skolor och måste säga att Rudebeck verkar intressant. Det finns dock personer som anser att Rudebeck är en skola (tillsammans med Samskolan) som riktar in sig på överklassen och att det finns mycket "fint" folk där. Är det verkligen så? Det skulle vara kul om någon som går på skolan kan svara:) Ha det bra!

RE: Överklassfasoner!?
2010-04-21 22:03   Camilla
Samskolan och Rudebecks är båda två friskolor med höga intagningspoäng och bra utbildningar, men mycket mer har de inte gemensamt. Medan Samskolan är väldigt populärt för välbärgade ungdomar (det snobbiga ryktet stämmer rätt bra) är Rudebecks mer inriktat på utbildningen och har nog Göteborgs bästa lärare. Tycker absolut att du ska välja Rudebecks, det finns såväl "fint" som vanligt folk.

RE: Överklassfasoner!?
2010-09-27 20:40   Klara

Hej! Jag går samhäll, åk 2, på Rudebecks och tycker verkligen att du ska välja denna trevliga skola! :)

Rudebecks anda handlar mer om värden än om pengar; det är viktigare att du är trevlig, respekterar andra och, till viss del, tycker att skolan är hyfsat viktig. Människor här vill lära sig saker och är vetgiriga (men kan förstås skolka och slappa ibland som alla andra) och i t ex grupparbeten är det självklart att alla gör sin del. Kort sagt; man behöver verkligen inte vara rik men kanske ändå ha någon sorts ambition med sin skolgång, vilket man nog automatiskt har om man kommer in; det krävs ju oftast ganska bra betyg. Rudebecks är verkligen en grymt bra skola där eleverna hjälper varandra och lärarna är super!

Just det; när jag gick i nian och skulle välja gymnasium kom jag en dag och var med en klass på Rudebecks för att se hur en vanlig skoldag är och känna på stämningen. Kan verkligen rekommendera att göra det, då får du bilda dig en egen uppfattning om hur det är! Det är flera i nian som kommer varje år, kontakta bara skolan och fixa dag och tid! Lycka till med ditt val!


RE: Överklassfasoner!?
2011-01-15 18:26   Elev

Eleverna på Göteborgs Högre Samskola är likadana de på SIgrid Rudebecks Gymnasium. Båda är elitskolor som drar till sig elever med föräldrar ur samhällets högre socioekonomiska skikt.


RE: Överklassfasoner!?
2019-07-12 01:23   Ege

Ja, Rudebeck och Samskolan har verkligen mycket sådant. Men Rudebäck är mycket lugnare än Sam kan jag säga. Om du verkligen vill gå i en mångkuturell skola rekommenderar jag inte dessa två skolor så mycket, gå helst på Klara eller Hvitheldska då. Jag skulle inte ta Rudebäck eller Sam. Men om du tycker att det är intressant är det bra att du besöker skolan!


Sigrid Rudebecks gymnasium
Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information