Journalistikstudier - Forum

2009-01-27 16:15   William
Hej , jag tcker att Rosendalsgymnasiet verkar vara en toppen skola , men jag undrar om det finns möjlighet att läsa journalistik på skolan ?

RE: Journalistikstudier
2009-05-27 22:45   Maxie
Tjena! Klart det finns det! Samhällsprogrammet inriktning journalistik på Rosendalsgymnasiet tar upp kursen Skrivande journalistik A som sträcker sig från början av 1:an till slutet av 2:an. Förutom det läser vi också kurserna Desktop (hur man layoutar i en tidning) och Mediekommunikation (informationens och reklamens roller i samhället). Överhuvudtaget så skriver du väldigt mycket på journalistikprogrammet här på Rosendal. Under projektarbetet (som vi faktist gör redan i tvåan - riktigt skönt!) samlas vi i egna redaktionsgrupper om ca 5pers i varje där vi tillsammans skapar 5 olika fanzine (mindre tidningar) under en 5 veckorsperiod där varje gruppmedlem är redaktionschef över ett eget nummer. Varje år så får vi också besök utav ett flertal olika journalister och medieprofiler som föreläser under 2 dagar under de så kallade "Journalistikdagarna". Då arbetar vi också tillsammans med de övriga årskurserna för att skapa en tidning som ska kunna ta upp en specifik fingerad stor nyhetshändelse. Det är så mycket mer som journalistikprogrammet tar upp än vad jag har skrivit här ovan, men jag kan lugnt säga att du mer än nog kommer att ha möjlighet att få skriva! Därutöver så har skolan också enligt mig och många andra de allra fräschaste lokalerna i hela Uppsala, lärarna är oerhört kompetenta och är verkligen igång i undervisningen! Mycket ligger på att du tar ett eget ansvar för dina studier då tempot är relativt högt, dock är det något som du helt klart får igen! Äre några fler frågor så är det bara att fippla in ett inlägg... //Max elev på journalistikprogrammet 2:a året

Rosendalsgymnasiet
Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information