Eran verksamhet - Forum

2008-11-17 18:15   Fanny Anita
Hej, jag undrar om eran skola startar nästa höst? Hur är praktiken upplagd, får man hjälp med att hitta en bra praktikplats? Jag har funderat på Nordvik som också är naturbruk men det är så dåliga kommunikationer där. Har ni boende? Har ni djur på skolan som man kan arbeta med? Mitt mål är att bli veterinär, kan man uppnå dom ämnena som behövs för att bli veterinär på eran skola? Skriv och berätta om er till mig och mamma / Fanny

RE: Eran verksamhet
2008-11-19 08:54   Ebba Schenholm
Hej Fanny! Realgymnasiet har sökt tillstånd hos Skolverket att starta i Sundsvall nästa år. Besked väntas därifrån i december. Hittills har vi fått alla de tillstånd vi sökt på andra orter så vi väntar oss positivt besked även denna gång! Vi startar Naturbruksprogrammet med tre inriktningar, Hästhållning, Natur- & Upplevelseturism och Miljö- och Naturvård. Jag gissar att det är Hästhållning som är mest intressant för dig kanske? En vecka ser ut så här på hästhållningsinriktningen: Tre dagar på skolan mitt i stan där du läser kärnämnen och andra teoretiska kurser. En dag i veckan är du på en ridskola som vi samarbetar med där du har undervisning i teori, praktik och ridning. Vi anställer ridläraren som arbetar med våra elever så de lägger upp ett schema och är där för er hela dagen. Sista dagen är du på praktik, då kan du vara på en ridskola, tävlingsstall, utbildningsstall, stuteri el dyl. Vi ordnar din praktikplats. Du får busskort att ta dig till både ridskolan och praktiken av oss. Du är också försäkrad dygnet runt genom oss. Lunch körs ut till ridskolan och till praktiken får du en matpeng som täcker en matlåda. Vi har inget internat men hjälper gärna våra elever som behöver boende att hitta det. Du kan välja två spår inför åk 2. Det ena är mot fördjupad hästhållning med mer ridkurser och teori. Det andra spåret är mot NV och ger dig hela behörigheten som krävs för att t ex söka till veterinärutbildningen. Vi garanterar båda spåren oavsett hur många elever som väljer dem. Hör gärna av dig om ni har fler frågor! Imorgon har vi en informationskväll på Sundsvalls Ridklubb kl 18:00, kom gärna dit och ta med dina kompisar! Mvh Ebba Schenholm Projektledare Sundsvall ebba.schenholm@realgymnasiet.se

Realgymnasiet Sundsvall
Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information