Frågor om Polhem - Forum

2008-11-23 12:26   Susanna
Hej! Jag heter Susanna och jag funderar på att välja polhemsgymnaiet nästa år. Här kommer lite frågor. 1. Hur många klasser finns det på varje linje? 2. Hur är fördelningen av kön på de olika linjerna? På industriell design, hur många killar går där? 3. Hur är tiderna på polhem? 4. Får man mycket läxor? Tack på förhand!

RE: Frågor om Polhem
2008-11-24 13:33   Expeditionen
Hej, på vår hemsida www.goteborg.se/polhem hittar du en länk till vår pedagogiska hemsida där det finns mer information om skolan. Där finns också kontaktuppgifter till våra rektorer samt vår Studie och yrkesvägledare som kan svara på dina frågor. / Expeditionen

RE: Frågor om Polhem
2008-11-26 22:28   selin
hej jag har hört att polhem ställer väldigt höga krav på eleverna jag har tänkt välja naturlinjeen men när jag fick höra att de var väldigt mycket läxer där jämfört med andra skolor blev jag lite tveksam

RE: Frågor om Polhem
2008-12-05 11:11   trea
Generellt är det ett stort steg från högstadiet till gymnasiet, men det beror väl helt klart på vilken skola du väljer. På Polhem är det höga krav, men kraven som ställs är inte omöjliga att uppnå. Det finns många studiemotiverade elever på skolan vilket gör att lärarna gärna vill att du skall satsa på deras ämnen. Det är ingenting negativt utan tvärtom, du kommer lära dig otroligt mycket samtidigt som du förbereds för att plugga vidare eftersom på högskolan är nivån högre.

RE: Frågor om Polhem
2009-01-16 00:03   Jassa
Hej! jag funderar på att välja Samhällspogrammet på Polhem, jag undrar om det är många som bytt eller tänker byta till en annan linje, är det mycket läxor och så, trivs man..också hört att maten är jättebra!:)

RE: Frågor om Polhem
2009-01-19 15:57   Ellen
Hallå hallå! Vad jag har märkt är det inte många som bytt eller är intresserade av att byta. När jag började (går sista året nu), var det snarare tvärt om, folk bytte TILL Polhem. Jag läser samhäll på polhemsgymnasiet och läxorna blir vad man gör det till. Det är självklart olika beroende på lärarna, men glöm inte bort att, vart du än väljer att gå är det mer plugg och seriösare på gymnasiet än på högstadiet! Som avslut måste jag säga att Polhem är den skön skola, den ligger i en härlig miljö med många bra lärare och det är go stämning mellan eleverna. Den främsta nackdelen är möjligtvis storleken, med nästan 1000 elever blir det lätt opersonligt. Lycka till med gymnasievalet! /Ellen

RE: Frågor om Polhem
2009-07-25 00:04   Amanda
Ja men det är klart det är mycket läxor! Det är ju ännu ett steg närmare det riktiga livet om man säger så. Inte kan man åka runt på ett bananskal resten av sitt liv. Visst, det kommer vara jobbigt, arbeten,uppsatser,läxor. Men det är ju precis som i 9an bara att man får ligga i lite mer. Utan allt det, hur ska man annars lära sig? Ett tips! Lär dig på ditt eget sätt. Jag brukar göra en massa bubblor med en rubrik. Under skriver jag en massa stödord. Ibland ritar jag för då går allt verkligen in. Dessutom är det inte så himla jobbigt, det beror på hur du lägger upp ditt arbete. Man får garanterat en massa vänner, lärarna är underbara. Det kommer gå bra, man måste bara kämpa lite. Ge dock inte upp! :)

RE: Frågor om Polhem
2009-11-16 20:18   frida
hej, jag bor i kungälv men skulle gärna vilja gå på att gymnasium i göteborg. Många jag har pratat med har berättat att polhem är jätte bra men vissa säger att det är mer plugg än fler skolor? jag kan förstå att det är mycket mer krav än på högstadiet men det är vel inte mer plugg på natur eller indistruell design på polhem än på tex. hvitfeldtska? jag funderar också om jag ska välja industriell design eller natur. viulket ska man väla om ma är både intesserad av miljön men även att skapa och teckna m.m. tack på förhand kram frida

Polhemsgymnasiet
Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information