Fundersam - Forum

2013-11-06 20:50   Anton Hiblin

hej! Jag är 15 och Plönninge blir mitt val, jag är interesserad i lantbruk. Jag har valt gymnasiumet för att köra maskiner men vill inte gå entreprenad för då är det väl mest bara truck och hjullastare? Nyfiken som jag är så har jag googlat runt och sånt och sett att de som går skogslinjen kör mycket traktor vilket jag vill då. Min fråga är då: * Vilken linje lämpar sig mest för att köra så mycket lantbruksmaskiner som möjligt? * Om man tar lantbrukslinjen vilket jag helst inte vill för då får man sköta djur vilket jag inte alls är intereserad av hur mycket får man köra då? * Och om man tar entreprenad är det bara lastare och truck osv man kör då?


RE: Fundersam
2014-01-08 22:41   Rolf

Hej Anton! Jag fick tips att du undrar över vår utbildning, jag ska försöka svara på dina funderingar. Jag heter Rolf och är samordnare på inriktning skog på Plönninge. Jag hoppas att informationen kan hjälpa dig trots att det är längesedan du skrivit. Om du vill köra mkt. lantbruksmaskiner och kan tänka dig sköta djur, då ska du söka lantbrukslinjen på Munkagård. Om du vill köra lantbruksmaskiner men också grävmaskin,hjullastare och truck, då ska du välja Plönninge inriktning skog utgång entreprenadmaskiner. Det du också får göra då är att du kör skotare och får utbildning på motorsåg och röjsåg. Om du vill köra lite lantbruksmaskiner men också skotare och skördare, då ska du välja Plönninge inriktning skog med utgång skog.Här får du givetvis också motorsåg och röjsåg. Om du är intresserad kan jag skicka dig mer information om hur utbildningen ser ut hos oss. Du är också välkommen på ett besök, hör av dig till mig i så fall. Vi har även en informationskväll för intresserade den 23 januari kl. 18.30. Välkommen då! MVH Rolf


Plönningegymnasiet
Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information