Svara på vår undersökning om gymnasievalet och ha chans att vinna presentkort á 1 000 kr på Filmstaden! ✨📽️ Gör undersökningen här!

IB-programmet - Forum

2010-01-04 01:02   Norrlänning
Jag går nian i Skellefteå. Eftersom IB-programmet inte finns här, men jag har blivit väldigt peppad att gå det, överväger jag att flytta till Umeå till hösten. Jag har hört väldigt mycket bra och väldigt mycket dåligt om IB-programmet. Till exempel så sägs det att lärare har dåliga språkkunskaper och att undervisningen därför blir på någon slags svengelska och att undervisningsnivån är lägre än på vanliga nationella Samhälls- och naturvetenskaps program. Andra källor menar precis tvärt om, att man går ut med prefekt engelska och kunskap som annars inte går att få, på gymnasienivå, i Sverige. Det verkar som att det mesta dels beror på vilken skola man studerar på, så vad tycker ni om IB-programmet i Umeå?

RE: IB-programmet
2010-01-13 16:54   Elev på IB-programmet i Umeå
Hej! Jag går just nu PIB-året(första året) på IB-programmet i Umeå. Det du nämner som negativa kan delvis stämma med några grejer men det beror på vilken skola du går på. De flesta IB-lärare har bra engelska men vissa har en lägre nivå. Fast det betyder inte att ens egen engelska utvecklas, jag har nästan precis börjat men jag känner redan nu att min engelska är mycket bättre än förut eftersom jag talar det nästan hela tiden. Det blir automatiskt så att man talar engelska på rasterna också! (haha) Jag märker också att treorna på IB till och med har en mer avancerad engelska än våran så man slutar inte utveckla sin engelska på grund av lärarna. I min klass blev det lite svengelska i början när man inte var riktigt van och så men det blir bättre med tiden. Vår klass och de andra IB-klasserna för den delen vill verkligen utnyttja engelska kunskaperna så mycket som möjligt så som jag sa så talar vi det till och med engelska på rasterna! När du går PIB läser du ämnena i svenska systemet alltså SvA, EngA, MaA osv. Men andra året börjar du IB-programmet "på riktigt" där du läser bland annat IB-English och IB-Swedish som motsvarar Sv och EngB fast mer fördjupade. Så ifall du vill läsa mycket engelska rekommenderar jag IB Vilken inriktning funderar du att gå på första året? Science eller Civics? Om du väljer Science studerar du Kemi och Fysik (och kan välja biologi nästa läsår) och om du väljer Civics studerar du Geografi och Naturkunskap(Naturkunskap är bara en termin). Jag själv valde Science och jag rekommenderar dig också att göra det eftersom många som valde Civics ångrade sig. Varför Science-inriktningen är "värdare" än Civics enligt mig: - Du har bara Nk(Naturkunskap) i en termin så under vt läser du endast geografi. - Om du väljer Science men ångrar dig kan du i tvåan läsa Civics ämnena istället(har inte riktigt koll på vilka det är men jag tror en hette Environmental Systems) - Om du väljer Civics kan du inte sen inte välja Science ämnena(förutom biologi tror jag, lite luddig koll men det kan du nog ta reda på) Dock tycker jag att Science inriktningen är komplett. Tyvärr på Östra Gymnasiet är Kemi inget IB-ämne så du kan inte ha det i tvåan men jag kände en som studerade Kemi i trean igen. Det är inget jag just nu har så stor koll om så det kan du också försöka ta reda på. Något jag vill att du kan tänka på innan du väljer är att IB kan vara en ganska krävande linje, till exempel fick vi sluta fem i fem förra terminen. Men om det inte är något som hindrar dig är du välkommen! Jag själv ångrar inte mitt val eftersom jag tror att det kommer löna sig mycket i framtiden med vidare studier. Nu har jag skrivit så mycket att jag glömt bort ifall det var något mer du undrade över men då är det bara att fråga igen. :)

RE: IB-programmet
2010-01-14 12:46   IB lärare
Hej! Jag tycker att du ska anmäla dig till en PRASO dag här på IB i Umeå. Då får du träffa eleverna och lärarna själv och bilda dig en uppfattning på plats. Då får du följa med IB1 eleverna en hel dag och se hur det är och får givetvis ställa fråga till eleverna och lärarna. Praso-samordnaren på IB programmets epost är anita.johansson@umea.se Du är varmt välkommen och så får vi bjuda dig på lunch :)

Fridhemsgymnasiet
Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information